TÜRK YAZI SANATINDA ÖNCÜ BİR USTA, EMİN BARIN

Author:

Year-Number: 2021-77
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu :
Number of pages: 421-436
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Arap ve Latin harf yorumlarıyla yaptığı eşsiz yazı düzenlemelerinin yaratıcı ustası olan Emin Barın, geleneksel Türk yazı sanatının çağdaş düzeye gelmesi için yaşamı boyunca çaba gösteren öncü bir sanatçıdır. Bu makalede Emin Barın’ın akademisyen sanatçı kimliği, yaratmış olduğu özgün eserler bağlamında ele alınmış, öncü tavrıyla Türk yazı sanatına etkisi vurgulanmak istenmiştir. Giriş bölümünde, yazının ilk çıkışından günümüze kadar geçirdiği süreç hakkında kısa, ön bilgiye yer verilmiştir. Sonrasında, sanatçının Türk yazı sanatındaki yerini anlatan yazı tutkusu, öğrenim hayatı, iki alfabeli sanatı ve eserleriyle ilgili açıklamalar yapılmıştır. Barın, yazı sanatı çalışmalarını divanî, kûfi ve serbest yorumlar başlıkları altında üç gruba ayırmıştır. Burada da aynı başlıklar altında incelenen eserlerinden divanî yorumlarında Arap harflerini eski örneklerden farklı şekillerde kullanarak elde etiği sonuçlar üzerinde durulmuştur. Kûfi yorumları başlığı altında, önce Arap harfleriyle yaptığı kûfi eserlerindeki yenilikçi tarzı açıklanmış, ardı sıra Latin harfleriyle yarattığı kûfi tarzlı yazı kompozisyonlarının karakteristik özellikleri hakkında bilgi verilmiştir. Sanatçının üçüncü gruptaki serbest yorumları başlığında da soyut resim gibi algılandıkları halde eserlerdeki yazıların açıkça okunabilmeleri, nedenleriyle birlikte açıklanmıştır. Cumhuriyet dönemi, Latin alfabesi ve Emin Barın başlığı altında ise Türkçenin yazımında Arap harflerinin kullanıldığı dönemde ortaokulu bitiren sanatçının Latin harfleriyle tanıştıktan sonraki çalışmalarına değinilmiştir; Bu alfabe konusunda aldığı eğitimler ve aralıksız sürdürdüğü tutkulu çalışmalarıyla ülkesinde akademik yetkinlik kazanan ilk kişi konumuna gelmesi açıklanmış, paralelinde ise kültür, sanat ve akademik alanlardaki ulusal ve uluslararası başarıları anlatılarak çağdaş Türk yazı sanatının gelişmesindeki öncü kimliği vurgulanmıştır.

Keywords

Abstract

Emin Barın, who is the creative master of his unique lettering arrangements with Arabic and Latin interpretations, is a pioneering artist who strives throughout his life to bring the traditional Turkish lettering art to a contemporary level. In this article, Emin Barın's identity as an academician artist has been discussed in the context of the original works he has created, and his pioneering attitude is aimed to emphasize his influence on Turkish lettering art. In the introduction, short, preliminary information about the process of the article from its first appearance to the present day has been given. Afterwards, explanations were made about the passion of writing, his education life, his art and works with two alphabets, describing the place of the artist in Turkish lettering art. Barın divided his lettering works into three groups under the titles of divani, kufi and free interpretations. Here, the results he obtained by using the Arabic letters in his interpretations of the divani among his works examined under the same headings in different ways than the old examples are emphasized. Under the title of kufi commentaries, first of all his innovative style in his kufi works he made with Arabic letters was explained, and then information was given about the characteristic features of his kufi style lettering compositions he created with Latin letters. In the title of the artist's free comments in the third group, the fact that the texts in the works can be read clearly even though they are perceived as abstract painting are explained together with the reasons. The works of the artist who graduated from secondary school in the period when Arabic letters were used in the writing of Turkish were mentioned under the heading of the Republic Period, Latin alphabet and Emin Barın; It was explained that he became the first person to gain academic competence in his country with his trainings on this alphabet and his passionate work, and parallel to his national and international achievements in culture, art and academic fields, his pioneering identity in the development of contemporary Turkish lettering art was emphasized.

Keywords