Kathe Kollwitz’in Eserlerinin Eleştirel Açıdan Değerlendirilmesi ve Türk Resmine Etkileri

Author :  

Year-Number: 2024-Cilt 10 Sayı 12
Yayımlanma Tarihi: 2024-12-23 10:52:23.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 2307-2326
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Almanya’da Sanayi Devrimi ile birlikte bilim ve teknoloji alanındaki ilerleme, matbaanın bulunmasıyla birlikte sanat alanında da baş göstermiştir. Sanat Tarihi perspektifinden bakıldığında, dünyada yaşanan savaşlar ve Avrupa’da yaşanan toplumsal olaylar nedeniyle 20. yy. başlarında Alman sanatçılar artık sosyal konuları kendi ifade biçimlerine taşıyarak izlenimciliğe tepki olarak Dışavurumcu yaklaşımla eserler üretmişlerdir. Bu dönemin güçlü temsilcilerinden biri olarak kabul edilen Kathe Kollwitz, yaşadığı dünyada gelişen olaylara kayıtsız kalamayarak kendi sanatsal üslubu ile adaletsizliğe, emeğin sömürülerek bireyin hiçe sayılışına, eserleriyle başkaldırmıştır. Sanatçının ölüm, şiddet, korku temalarını işlediği çalışmaları yaşadığı dönemde ve sonrasında, savaşın acı yüzünü aktaran birer belgeye dönüşmüştür. Bu çalışmada, Kathe Kollwitz kendi dönemini ve kendinden sonraki dönem sanatçılarını etkileyen toplumsalcı sanat anlayışı, eserleri üzerinden “Bağlamsal Sanat Eleştirisi” ile incelenerek; Türk Resim Sanatı’na etkileri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Değerlendirme Neşe Erdok, Muammer Bakır, Nuri İyem, Neşet Günal, Ahmet Umur Deniz, Nedim Günsür, Nedret Sekban, Aydın Ayan, ve Mümtaz Yener’in resimleri üzerinden ele alınarak, nitel araştırma yöntemi ile doküman analizi yapılarak alan ile ilgili yazılı kitap, belge ve dijital kaynaklar taranmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda Kathe Kollwitz’ in eserleri teknik ve düşünsel arka planıyla sosyolojik açıdan ele alınarak Türk resim sanatına etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.

Keywords

Abstract

The progress in science and technology started in the field of art with the Industrial Revolution and the founding of the printing press in Germany. From the perspective of art history, the 20th century due to the wars in the world and the social events in Europe. In the beginning, German artists produced works with an Expressionist approach as a reaction to impressionism by carrying social issues into their own forms of expression. Kathe Kollwitz, who is considered one of the strong representatives of this period, could not remain indifferent to the events in the world she lived in and rebelled against injustice, the exploitation of labor and the disregard of the individual with her works, with her own artistic style. The works of the artist, in which he deals with the themes of death, violence and fear, have turned into documents that convey the bitter face of the war during and after his lifetime. In this study, Kathe Kollwitz's socialist understanding of art, which affected the artists of her own period and the next period, was examined through her works with " Contextual Art Criticism & quot; and its effects on Turkish Painting Art were tried to be evaluated. Evaluation is handled  through the paintings of Neşe Erdok, Muammer Bakır, Nuri İyem, Neşet Günal, Ahmet Umur Deniz,  Nedim Günsür,  Nedret Sekban,  Aydın Ayan  and  Mümtaz  Yener, and  by   making   document  analysis with   the  qualitative   research method, written books, documents and documents related to the field are evaluated. digital resources were scanned. In line with the data obtained, it is aimed to examine the effects of Kathe Kollwitz on Turkish painting art by considering the works of Kathe Kollwitz from a sociological point of view with her technical and intellectual background.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics