Gerçeklik, geçmişten günümüze sanatın ve felsefenin ana konularından biri olmuştur. Sanatta, özellikle gerçekçilik yaklaşımlarında, gerçekliğe yeniden farklı ve dolaylı bir bakış açısıyla yaklaşılmıştır. Sinemada gerçekçilik kavramları, gerçekliği tanımladıkları bakış açıları üzerinden isimler almış, akımlar ve yaklaşımlar oluşturmuştur. Bu bağlamda, sinema sanatı sürekli olarak gerçekçilik kavramıyla ilişki içindedir.
Bu makalenin amacı, bugünün sinema anlatısına kadim simya sanatının dönüşümsel evreleriyle iç içe geçen bir anlatının mümkünlüğünü sorgulamaktır. Simyasal gerçekçi yaklaşımın hikaye anlatımına getireceği özellikler derinlemesine incelenmekte ve aynı zamanda bu kavramın uygulama yöntemleri üzerinde durulmaktadır. Simyasal gerçekçi yaklaşım, simyanın dönüşümsel evrelerini hikaye anlatımında özgün bir üslup olarak sunma açısından bir öneri niteliği taşımaktadır.
Öte yandan sinemada hakim eril dil söylemine alternatif dişil sinema dilinin görünür kılınmasına katkı koymaktır.
Reality has been a prominent focal point in both the realms of art and philosophy across historical periods to the contemporary era. Within the domain of art, particularly within.the scope of realism, reality has been explored through distinctive and nuanced perspectives. The cinematic realm, through its various expressions of realis, has engendered movements and ideologies that are deeply rooted in the interpretation of reality. Consequently, cinema as an art form engages in a perpetual dialogue with the overarching consept of realism. The aimof this academic inquiry is to probe the viability of narrative that interwines the contemporary cinematic narrative with the transformative phases instrintic to the ancient practice of alchemy. This imvestigation delves into the distinctive features that an alchemical realist approach can imbue into storytelling, while also shedding light on the practical methodologies for implementing this approach. Proposing the alchemical realist approach as a narrative technique, this study advocates for depicting the transformative processes of alchemy as a novel stylistic element in storytelling. Moreover, this exploration serves to illuminate the emergence of an alternative cinematic language grounded in feminity, offering a counterpoint to the prevailing discourse dominated by masculine ideologies within the cinematic landscape.