DOKUMADA BİR BAKIŞ “KÖŞE ÇAPITI”

Author:

Year-Number: 2021-81
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu :
Number of pages: 1534-1541
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Dokuma ile tanışmamız doğduğumuz an beşiğimizin üzerine örtülen örtü ile başlayarak, emekleyip yürümeye başladığımızda altımıza serilen sergi ile devam etmektedir. Yaşamamızın her alanında geniş bir alana sahip olan dokuma yörelere ve kullanım alanlarına göre farklı isimlerle anılmaktadır. Geçmişten günümüze kadar her ihtiyacını kendi karşılamaya çalışan insanoğlu, dokumayı da genel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla bulmuş ve geliştirerek günümüze kadar devam eden bir sanat haline dönüştürmeyi başarabilmiştir. Mersin ve çevresinde yapılan alan araştırmasında karşımıza çıkan köşe çapıtlarıda dokuma alanında farklı bir kullanım yerine sahiptir. Evlerde kolonlardan meydana gelen veyahut soba kenarlarında kalan boşlukları doldurmak amacıyla farklı ebatlarda dokunmuş olan dokumalardır. Mersin yöresinde hemen hemen her evde bulunan dokuma türleri günümüzde hala evleri süslemektedir. Günümüzün paspası olarak açıklayabileceğimiz bu dokuma türünü kayıt altına almak ve literatüre kazandırmak, gelecek nesillere aktarabilmek çalışmamızın amacını ve önemini oluşturmaktadır. Kayıt altına aldığımız köşe çapıtlarının fotoğraf çekimleri yapılmış gözlem fişleri oluşturularak tasarım özellikleri incelenmiştir.Mersin yöresinde tespit edilen köşe çapıtı dokumalar desen olarak birbirine benzerliğinden dolayı tekrara düşmemek için araştırma da 6 adet örnek ile sınırlandırılmıştır.

Keywords

Abstract

Our association with weaving started from the moment of our birth, from the woven fabric which was used to cover our crib, and continued to show under our feet when we started to crawl and walk. Weaving has an extensive area in all trades of our life and is referred by different names according to the regions and areas of use. From past to present mankind have been trying to fulfil their needs themselves and has used weaving to meet their general needs and has succeeded in transforming it into an art that continues to date. The field research conducted in Mersin and its surroundings encountered the drugget, which has a special place in the field of weaving. They are woven in different sizes to fill the gaps that are formed from columns in houses or on the sides of stoves. Today weaving types found in the Mersin region are almost used in every house for decoration. The purpose and importance of our work is to record these types of weaving, which can be explained as drugget today, and to save it in literature and to pass it on to future generations. The photographs of these druggets were captured and the design features were examined by creating an observation table. The research was limited to 6 samples to avoid repetition due to the similarity of the drugget designs found in the Mersin region.

Keywords