Değişen Dünya Düzeninde Gelişen Web Araçları, Metavers, Sanal Gerçeklik ve Dijital Para Teknolojilerinin Eğitim Uygulamalarına Etkilerinin Değerlendirilmesi

Author :  

Year-Number: 2022-104
Yayımlanma Tarihi: 2022-12-02 20:03:09.0
Language : Türkçe
Konu : Eğitim Yönetimi
Number of pages: 3768-3777
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Dijital evrendeki teknolojik gelişmeler her geçen gün yeniden şekillenmektedir. Toplumun içinde bulunduğu dönemsel özellikler, insanların sahip olduğu imkânları çeşitlendirmektedir. Bu gelişmeler toplumsal iletişime yönelik yeni ilişkilerin ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Dijital dünyanın genişlemesiyle iletişim sisteminde değişmeler, sosyal ağlar ve bilişim sistemindeki gelişmeler insanı etkilediği gibi toplumda gündelik hayatın pek çok alanında etki göstermektedir. Hayat tarzı değişiklikleri toplumsal yeni rollerin ortaya çıkması, toplumu dolayısıyla toplumu etkileyen ve toplumdan etkilenen eğitim sistemimizde de kendini gösterecektir. Geçmişten günümüze meydana gelen teknolojik gelişmeler hem doğrudan hem de dolaylı olarak eğitim sistemlerini ve öğrenme ortamlarını şekillendirmeye devam etmiş ve edecektir.

Değişen dünya düzeninde eğitimin şekilleneceği yeni çerçevede düşünülerek çalışmada; web araçları, metevers, sanal gerçeklik uygulamalarının eğitim-öğretimde kullanımına yönelik avantajlar ve dezavantajlar tartışılacaktır. Belirlenen amaç doğrultusunda internet veri tabanında literatür taraması yapılarak  içerik toplanmış ve ilgili 10 makale meta analize dahil edilmiştir Yüksek etkileşime sahip bu teknolojilerin eğitim uygulamalarına etkilerine ilişkin çıkarımlar sunularak, bu uygulamaların toplumsal yaşama etkilerine ilişkin değerlendirmelere yer verilmiştir. Sonuç olarak dijitalleşme süreci içerisinde tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim ve öğrenme alanlarında da bir çok yeniliğin gerçekleşmesi söz konusu olacaktır. Bu durum yeni bir yaşam biçimi sunacak ve buna bağlı olarak yeni eğitim öğretim tasarımlarına temel oluşturacaktır. Dijitalleşme ve teknolojik gelişmelerin ışığında bu araçları eğitim sektörüyle eş güdümlü kullanabilecek mekanizmaların geliştirilmesi gelecek adına elzem olarak görülmektedir.

Keywords

Abstract

Technological developments in the digital universe are being reshaped day by day. Periodic characteristics of the society diversify the opportunities that people have. These developments provide the emergence of new relationships for social communication. With the expansion of the digital world, changes in the communication system, social networks and developments in the information system affect people as well as in many areas of daily life in society. Lifestyle changes, the emergence of new social roles, will also manifest itself in our education system, which affects and is affected by society, and therefore society. Technological developments from past to present have and will continue to shape education systems and learning environments both directly and indirectly.

In the study, considering the new framework in which education will be shaped in the changing world order; The advantages and disadvantages of using web tools, metevers, virtual reality applications in education will be discussed. In line with the determined purpose, the content was collected by making a literature search in the internet database and 10 related articles were included in the meta-analysis. As a result, many innovations will be realized in the fields of education and learning, as in all sectors, within the digitalization process. This situation will offer a new way of life and accordingly will form the basis for new education and training designs. In the light of digitalization and technological developments, it is considered essential for the future to develop mechanisms that can use these tools in coordination with the education sector.

Keywords


  • 1. Allan, Roy A. (2001). A History of The Personal Computer: The People And the Technology. Allan Publishing

  • 2. Arık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller.

  • 3. Arvas, İbrahim S. (2018). Cumhurbaşkanı Adaylarının Twitter Hesaplarındaki İçeriklerin Türlerine Göre Geri Bildirim Alma Oranları. International Conference on Multidisciplinary Sciences Full Text

  • 4. Bayraktar, E., Kaleli, F. (2007). Sanal Gerçeklik ve Uygulama Alanları. IX. Ulusal Akademik Bilişim Konferansına Sunulmuş Bildiri

  • 5. BBC (Şubat 2021). Bitcoin consumes more electricity than Argentina. https://www.bbc.com/news/technology-

  • 6. Blokzinciri Teknolojisi Terminoloji Çalışması (2019). Türkiye Bilişim Vakfı. Hukuk. https://bctr.org/dokumanlar/Blokzinciri_Teknoloji_Terminoloji.pdf

  • 7. Commercial Banks, Metaverse Experiment… Creating a New Path for Financial Services https://www.asiatime.co.kr/article/20210723500185 Erişim Tarihi: 09.09.2022

  • 8. Conole, G. & Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of web 2.0 tools in higher education. Retrieved10August,2011,fromhttp://www.heacademy.ac.uk/assets/EvidenceNet/Conole_Alevizou_2010.pdf

  • 9. Çavaş, B., Çavaş, P. H., Can, B. T.(2004). Eğitimde Sanal Gerçeklik. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3(4),110.

  • 10. Gatteschi, V., Fabrizio, L., Claudio, D., Chiara, P. & Victor, S. (2018). To blockchain or not to blockchain: That is the question, IT Professional, 20(2), 62–74.

  • 11. Gregory, S., & Masters, Y. (2012). Real thinking with virtual hats: A role-playing activity for pre-service teachers in Second Life. Australasian Journal of Educational Technology, 28(3), 420-440.

  • 12. Helsper, E. (2021). The digital disconnect: The social causes and consequences of digital inequalities. Sage.

  • 13. Henderson, S. J., & Feiner, S. K. (2007). Augmented reality for maintenance and

  • 15. İnternet:By Net Onboard - October 22, 2019, https://tech.netonboard.com/web-4-0 10.09.2022.

  • 16. Keser, Ö. F. (2005). Recommendations towards developing educational standards to ımprove science education in Turkey. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 46-53.

  • 17. Keser, Ö. F. (2005). Recommendations towards developing educational standards to ımprove science education

  • 19. Lee, E., & Wong, K. (2008). A review of using virtual reality for learning. Transactions on edutainment I,231- 241.

  • 20. Lee, K. (2012). Augmented reality in education and training. TechTrends, 56(2), 13-21.

  • 21. Macionis, J.J. (2015). Günlük Yaşamda Sosyal Etkileşim, Sosyoloji (Çev.: V. Akan, Ed.). Nobel.

  • 22. Macionis, J.J. (2015). Toplum, Sosyoloji (Çev: T.Tacoğlu). Nobel.

  • 23. Marshall, G. (2009). Sosyoloji Sözlüğü (Çev.: O. Akınhay, D. Kömürcü). Bilim ve Sanat.

  • 24. Mikropoulos, T. A., & Natsis, A. (2011). Educational virtual environments: A ten-year review of empirical research (1999–2009). Computers & Education, 56(3), 769-780.Learning & Technology, 18(2), 36-56.

  • 25. Nalbant G., ve Bostan B. (2006). Interaction In Virtual Reality. IV. International Symposium of Interactive Media Design (ISIMD) Konferansına Sunulmuş Bildiri.

  • 26. Ning, H., Wang, H., Lin, Y., Wang, W., Dhelim, S., Farha, F., ... & Daneshmand, M. (2021). A Survey on Metaverse: the State-of-the-art, Technologies, Applications, and Challenges. arXiv preprint arXiv:2111.09673.

  • 27. Oyelude, A. A. (2017). Virtual and augmented reality in libraries and the education sector. Library Hi Tech News.34(4),1-4. https://doi.org/10.1108/LHTN-04- 2017-0019

  • 28. Patera, M., Draper, S., & Naef, M. (2008). Exploring magic cottage: A virtual reality environment for

  • 29. Prensky, M. (2001a). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon 9(5), 1-6.

  • 30. Prensky, M. (2001b). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon 9(6), 1-6.

  • 31. Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Innovate 5(3).repair (armar). USA: Columbia University New York Dept of Computer Science.

  • 32. Savaş, M., Elmas, R., Öztürk, N. (2011). A curriculum reflection: New science and technology curriculum in Turkey. Paper presented at the meeting of ESERA, Lyon, France.

  • 33. Schrader, C., & Bastiaens, T. J. (2012). The influence of virtual presence: Effects onexperienced cognitive load and learning outcomes in educational computer games. Computers in Human Behavior, 28(2), 648-658. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.11.011

  • 34. Schuemie, M. J., Van Der Straaten, P., & Krijn, M. Van Der Mast, & CAPG.(April 2001). Research on presence in VR. Cyberpsychology and Behavior, 183-202.

  • 35. Sorko, S. R., & Brunnhofer, M. (2019). Potentials of augmented reality in training. Procedia Manufacturing, 31, 85-90

  • 36. Sparkes, M. (2021). What is a metaverse. New Scientist, 251(3348),1-18.stimulating children's imaginative writing. Interactive Learning Environments, 16(3), 245-263.

  • 37. Türkmen, H., Pedersen, J. E. & McCarty, R. (2007). Exploring Turkish pre-service science education teachers’ understanding of educational technology and use. Research in Comparative and International Education, 2(2), 16.

  • 38. Wang, C. X., Calandra, B., Hibbard, S. T., & Lefaiver, M. L. M. (2012). Learning effects of an experimental EFL program in Second Life. Educational Technology Research and Development, 60(5), 943-961.

  • 39. Wolfram, (2020). System Modeler Modelica Library Store. HighSchoolBiology, Erişim Tarihi: 05/09/2022/, https://www.wolfram.com/systemmodeler/libraries/high-schoolbiology/?

  • 40. Woori Bank, Metaverse-based 'Future Finance Business' Full-scale Startup https://www.asiae.co.kr/article/finance/2021080515404878359 Erişim Tarihi: 10.09.2022

  • 42. Wu, M.C. and Unhelkar, B. “Mobile service oriented architecture (MSOA) for business in the Web 2.0 era”, In Electronic services: Concepts, methodologies, tools and applications,New York: Information Science Reference.2010

  • 43. Yang, J. C., Chen, C. H., & Jeng, M. C. (2010). Integrating video-capture virtual reality technology into aphysically interactive learning environment for English learning. Computers & Education, 55(3),1346-1356.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics