PROFESYONEL MÜZİK EĞİTİMİ ALAN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIK DÜZEYLERİ VE ÖĞRENME STİLLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Author :  

Year-Number: 2018-24
Language : null
Konu :
Number of pages: 5231-5244
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu araştırmanın amacı lisans düzeyi müzik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyi ve öğrenme stili arasındaki ilişkiyi betimlemektir. Bilinçli Farkındalık Ölçeği, VARK Envanteri ve kişisel bilgi anketi kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın verilerine göre baskın öğrenme stili “görsel” iken bilinçli farkındalık düzeyi orta seviyenin biraz üstündedir. Farkındalık düzeyinin en yüksek olduğu grup okuyan/yazan stildir. Kız öğrencilerde daha yüksek olan farkındalık yaş, sınıf ve sosyo-ekonomik düzey ile de doğru orantılıdır. Ayrıca yayın okumak, bireysel çalışmak, solo konser vermek, çalışma süresini planlamak ve hedef koymak ile bilinçli farkındalık düzeyi arasında pozitif yönde bir ilişki vardır. Bilinçli farkındalık düzeyi yüksek öğrenciler daha çok çalışma eğilimindedir. Araştırma sonunda bu bilgiler ışığında gelişim önerileri sunulmuştur.

Keywords

Abstract

This research aims at investigating the relations between the mindful awareness and the learning styles bachelor’s level music students. Data was collected from 708 students using Mindful Awareness Inventory, VARK Inventory. According to the results the mindful awareness level of music students was slightly above average and visual learning style was dominant. The higher mindful group was reading/writing style. Mindfulness level was positively correlated with age and grade socioeconomic status. Regarding the gender and faculty type female students and conservatories had the highest levels. In addition to those, reading music related journals, using individual studying strategies, studying with a plan and planning the study hours are the behaviors which are correlated to the higher levels of mindfulness. The students with higher levels of mindfulness tended to study longer hours.

Keywords


  • Baer, R. A., Smıth, G., Hopkıns J., Krıetemeyer K. ve Toney L. (2006).Using self-report assessment methods

  • Baer, R. A., Smıth, G., Hopkıns J., Krıetemeyer K. ve Toney L. (2006).Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness”, Assessment, 13(1) 27–45.

  • Brown, K.W. ve Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present, mindfulness and its role in psychologicalwell-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84 (4), 822-848. DOI: 10.1037/0022- 3514.84.4.822

  • Boydak, A. (2001). Öğrenme Stilleri. İstanbul: Beyaz.

  • Dunn R., ve Burke K. (2005). Learning style: the clue to you. LSCY research and Implementation Manual. http://lscy.learningstyles.net/test/ adresinden 14.11.2014 tarihinde edinilmiştir.

  • Erden, M. ve Altun. S. (2006) Öğrenme Stilleri. İstanbul: Morpa Kültür.

  • Fleming, N., ve Baume, D. (2006). Learning Styles Again: VARKing up the right tree. Educational Developments,7(4), 4-7.

  • Fleming, N. ve Mills, C. (1992). Not another inventory, rather a catalyst for reflection. To Improve theAcademy. http://digitalcommons.unl.edu/podimproveacad/246 adresinden 17.07.2015 tarihinde edinilmiştir.Gencel, E. (2007). Kolb’un deneyimsel öğrenme kuramına dayalı Öğrenme Stilleri Envanteri- III’üTürkçe’ye uyarlama çalısması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2),120-139.

  • Güven, M. (2004). Ögrenme stilleri ile ögrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.Hallam, S. (2001). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and individual diversity. Music Education Research, 3(1), 723.

  • Hewitt, M.P. (2000). The effects of self-evaluation, self-listening and modelling on junior highinstrumentalists’ music performance and practice attitude. Dissertation Abstracts International 61, UMI No.9983901.

  • Kabat-Zinn, J. (2000). Indra’s net at work: The mainstreaming of Dharma practice in society. In G. Watson& S. Batchelor (Eds.), The psychology of awakening: Buddhism, science, and our day-to-day lives (225- 249). North Beach, ME: Weiser.

  • Nicoll, M. (2012). Gurdieff ve Ouspensky öğretisi üzerine psikolojik yorumlar. (Cilt 3). İstanbul: Ruh ve Madde.

  • Osho (2015). Yeni bir yaşam biçimi kavramak: Yaratıcılık (11. Basım). İstanbul:Ganj.

  • Özyeşil, Z., Arslan C., Kesici Ş. ve Deniz M.E. (2011). Bilinçli Farkındalık Ölçeğini Türkçeye Uyarlama Çalışması, Eğitim ve Bilim, 36 (160), 224-235.

  • Siegel, R. D. (2010). The mindfulness solution: everyday practices for everyday problems. New York: The Guilford Press.

  • Spencer, D. (1999). Differences in motivated Strategies and learning Strategies of traditional and nontraditional age undergraduates enrolled in elective general education courses. Unpublished doctoral dissertation, University of San Francisco.

  • Şahin, N.H. ve Yeniçeri, Z. (2015). Farkındalık üzerine üç araç: Psikolojik farkındalık, bütünleyici kendilik farkındalıpı ve Toronto bilgece farkındalık ölçekleri. Türk Psikoloji Dergisi 30 (76), 48-64.

  • Topçular, S. (2014). Bibliyoterapi: insan ruhunun iyileştirildiği yer. Kırıntı Ulusal Bilim, Kültür ve Sanat Dergisi, 10 (92), 68-69.

  • Weinstein, N., Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2009). A multi-method examination of the effects ofmindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. Journal of Research in Personality, 43(3), 374-385.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics