HOLLYWOOD SİNEMASINDA HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİ: ÖRNEK FİLMLER ÜZERİNE BİR İNCELEME

Author :  

Year-Number: 2018-23
Language : null
Konu :
Number of pages: 4765-4774
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sinema çok sevilen bir eğlence aracı ve bütün bu alandaki sanat pratikleridir. Sinema filmleri insanları eğlendirme işlevinin ötesinde bugün ilave işlevler üstlenmektedir; örn. insanları eğitmek gibi. Sinema etkili bir dile sahiptir ve sinemanın dili mesaj aktarımı için kullanılabilmektedir. Filmler bir yandan izleyici kitleye verilmesi planlanan mesajların aktarıldığı etkili iletişim araçları olduğundan, diğer yanda izleyici kitle ile ilişkiler kurulurken halkla ilişkilerin değişik kuramlarından yararlanılabilmektedir. Böylece sinemada yapılan filmler ile izleyici kitleyle iletişimler ve ilişkiler köprüsü kurulmaktadır. Bu bağlamda birtakım iletişim kuramları ile halkla ilişkiler kuramları da önem kazanmaktadır. Sinema filmlerinde bunların uygulamaları açık veya gizli şekilde görülebilmektedir. Tez çalışmasında Hollywood yapımı ‘Başkanın Adamları’ filmi halkla ilişkiler kuramlarından ‘Gündem Belirleme Kuramı” bağlantısıyla incelenmiştir. Filmde genel olarak yapılan manipülasyon haberlerle halkın dikkatinin belirli (istenen) bir yöne çekilebildiği daha doğrusu döndürülebildiği izlenmektedir. Böylelikle bu film “Gündem Belirleme Kuramı” ile ilişkilenmektedir.

Keywords

Abstract

Cinema is a well-loved entertainment tool and the whole art practices in this field. Beyond entertainment today movies commit additional functions, e.g. training the people. Cinema has an influential language and this language can be used for message transfer. On the one hand because movies become influential communication tools transferring planned messages to the audiences; on the other hand while establishing relationships with the audiences, different public relations theories can be utilized. In this way, a communication and relationship bridge is built with the audiences via movies. In this regard some communication theories and public relations theories gain importance, too. In the movies their applications can be seen either explicitly or hiddenly. In the thesis study, the movie ‘Wag the Dog’ –produced in Hollywood– is examined by its engagement with ‘Agenda Setting Theory’ which is one of the theories of public relations. In the movie, in general, it’s watched that by manipulation of news the attentions of public can be attracted or rather be turned towards a determined (wanted) direction; in this way this film is associated with the ‘Agenda Setting Theory”.

Keywords


  • Aydın, D. Hollywood Film Örnekleri Üzerinden Halkla İlişkilerde Propaganda ve Manipülasyon, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul 2014.

  • Ayhan Yılmaz, R. (2013). Halkla İlişkiler Modelleri, Kurum İçi ve Kurum Dışı Halkla İlişkiler. Ünite 5.Halkla İlişkiler (e-kitap) içinde. (Ed.: Aydın Ziya Özgür). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Yayın No: 2713. Başkan, Ö. (1988). Bildirişim. İstanbul: Altın Kitaplar.

  • Demirkıran, C. Sin 351 Hollywood Sineması Ders Notları, 2018, https://www.academia.edu/1748337/S%C4%B0N_351_HOLLYWOOD_S%C

  • Ekinci, B. T. “Hollywood Sinemasında Felaket Konulu Filmler ve Değişen Egemen Yapıların MaymunlarGezegeni Filmleri Bağlamında Analizi”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 2 Sayı 1, Mart 2013, 215-233, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/83879.

  • Geçer, E. ve Şimşek, B. Ş. (2017). “Beyaz Perdede Gündem Belirleme: “Başkanın Adamları ve “Kriz Bizimİşimiz” Filmleri Örnekliği”, Selçuk İletişim, 10(1): 335-356, http://dergipark.gov.tr/download/article- file/328671.

  • Gomery, D. (2008). Hollywood’un Yükselişi – Hollywood Stüdyo Sistemi (Dünya Sinema Tarihi kitabı içinde. Çeviren: Ahmet Fethi. İstanbul: Kabalcı Yayınları).

  • Gönenç, E. Ö. (2007). “İletişimin Tarihsel Süreci”, İletişim Fakültesi Dergisi, 87-102, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/iuifd/article/download/1019012287/1019011531.

  • Kalender, A. (2013). Kavram Olarak Halkla İlişkiler, Dünyada ve Türkiye’de Halkla İlişkilerin TarihselGelişimi. Ünite 1. Halkla İlişkiler (e-kitap) içinde. (Ed.: Aydın Ziya Özgür). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Yayın No: 2713.

  • Karakoç, E. ve Mert, A. (2013). “Sinemada Siyasal İktidar, İdeoloji ve Medya Üçgeni: Wag The DogFilminin İncelenmesi”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 279-297, http://dergipark.gov.tr/download/article- file/206818.

  • Kılıç, Ç. Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde Siyasal Karar Verme Sürecine Sosyal Medya Etkisininİncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2015.

  • Melek, G. Medya Arası Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde Hürriyet ve Twitter Üzerine Bir Çalışma, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2015.

  • Schatz, T. (2008). Hollywood: Stüdyo Sisteminin Zaferi (Dünya Sinema Tarihi kitabı içinde. Çeviren: Ahmet Fethi. İstanbul: Kabalcı Yayınları).

  • Uluyağcı, C. (2007). “Simge Kavramı ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma”, Selçuk İletişim, 5, 1, 217- 224, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/177935.

  • Usai, P. C. (2008). İlk Yıllar – Kökenler ve Ayakta Kalanlar (Dünya Sinema Tarihi kitabı içinde. Çeviren:

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics