International

SOCIAL SCIENCES ~ SSS
STUDIES JOURNAL  ieurnal

SOCIAL SCIENCES
ssSjournal (ISSN:2587-1587) STUDIES JOURNAL

Economics and Administration, Tourism and Tourism Management, History, Culture, Religion, Psychology, Sociology, Fine
Arts, Engineering, Architecture, Language, Literature, Educational Sciences, Pedagogy & Other Disciplines in Social Sciences

Vol:5, Issue:37 pp.3106-3121 2019
sssjournal.com ISSN:2587-1587 sssjournal.info@gmail.com

Article Arrival Date (Makale Gelis Tarihi) ~ 08/04/2019 | The Published Rel. Date (Makale Yayin Kabul Tarihi) 25/06/2019
Published Date (Makale Yayin Tarihi) 25.06.2019

REFLECTIONS OF AYDIN DOGAN’s SELLING MEDIA GROUP TO DEMIROREN
GROUP ON PRINTED PRESS

DOGAN MEDYA GRUBUNUN DEMIROREN GRUBUNA SATISININ YAZILI BASINA
YANSIMALARI

Dog¢.Dr. Mihalis KUYUCU
Istanbul Aydin Universitesi, Iletisim Fakiiltesi, Istanbul / TURKIYE
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1931-6844

Article Tpe : Research Article/ Arastirma Makalesi

Doi Number . http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1548

Reference : Kuyucu, M. (2019). “Reflections Of Aydin Dogan’s Selling Media Group To Demirdren Group On Printed
Press”, International Social Sciences Studies Journal, 5(37):3106-3121.

ABSTRACT

Aydin Dogan, who has left his mark in the last 40 years of Turkish media, entered the press sector in 1979 by purchasing
Milliyet newspaper from Erciiment Karacan. Aydin Dogan was a businessman who managed to take place among the
highest taxpayers in the late 1970s, operating in many different sectors, such as automobile dealership, transport business,
pharmaceutical depots and construction machinery trade. Former editor-in-chief Abdi Ipekci’s assassination on February I,
1979 was a turning point in the hand-changing of Milliyet. Dogan Holding Honorary President, Aydin Dogan, shared his
ideas on this downfall in media sector with the public in the ceremony held in 2018 saying “I went on a journey 40 years
ago. In this journey, many of my friendships have exceeded 30 years. | am not leaving them, | am just leaving this building.
Again, 1 am your friend and companion, and this friendship will continue to the grave. 59 years ago, | started media business
by registering to Mecidiyekdy Tax Office. I have been in the press sector for 40 years. There are very few people in the
business world who are my friends. All my friends are from the media world. There is a bitterness in me for leaving such an
institution.” Aydin Dogan explained the sales process with the following words: “I have transferred my media group to the
Demiréren family willingly, without anyone’s pressure. We had a conversation with Mr. Yildirim. We kept two of the
interviews confidential. We did it at the Hilton because it was heard in the Holding building. Then we announced it to the
public on March, 22.” In this study, reflections of Aydin Dogan’s selling of the media holding to the Demirdren group on
the media industry were discussed. In this context, how newspapers considered this event one the day of announcement of
sale process by Dogan Group and within the next three days, what kind of headlines were used to announce this sale, and
responses of other media companies were studied in this research.

Key Words: Media, Mediaownership, Dogan Media, Demir6éren Media, Turkey

0z
Tiirk medyasinin son 40 yilina damgasini vuran isimler arasinda yer alan Aydin Dogan, basin sektdriine 1979 yilinda
Milliyet gazetesini Ercliment Karacan'dan satin alarak girdi. Aydin Dogan o tarihe kadar otomobil bayiligi, nakliyecilik,
ecza depoculugu ve ingsaat makineleri tiiccarligi gibi ¢ok farkli sektorde faaliyet gosteren, 1970'lerin sonunda vergi
rekortmenleri arasinda yer almaya basaran bir is adamiydi. Dogan Holding Onursal Bagkani Aydin Dogan 2018 yilinda
gergeklestirdigi satisin kamuoyuna duyuruldugu térende “40 yil evvel bir yolculuga ¢iktim. Bu yolculukta bir¢ok dostlugum
30 yil1 ast1. Ben onlardan degil, sadece bu binadan ayriliyorum. Yine sizin dostunuz ve arkadasimizim ve mezara kadar bu
dostlugumuz devam edecek. 59 yil evvel, Mecidiyekdy Vergi Dairesi’ne kaydolarak ise basladim. 40 yildir da basin
diinyasindayim. Benim is diinyasinda arkadaglik ettigim ¢ok az insan vardir. Benim biitiin arkadaslarm medya
diinyasindandir. Boyle bir kurumdan ayrildigim i¢in igimde bir burukluk var” diyerek medyada yasadigi bu kiiciilme
hakkindaki diislincelerini kamuoyu ile paylasmistir. Aydin Dogan satig siirecini ise su sozlerle anlatmistir: “Demirdren
ailesine medya grubumu kendi istegimle, hi¢ kimsenin baskis1 olmadan devrettim. Yildirnm Bey’le bir konugsma yaptik.
Goriismelerin ikisini gizli tuttuk. Holding binasinda yapilirsa duyulur diye Hilton’da yaptik. Sonra da 22 Mart’ta halka
acikladik”. Demistir. Bu c¢alismada Aydin Dogan’in medya holdingini Demiréren Grubuna satmasinin medya



mailto:sssjournal.info@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-1931-6844

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

endiistrisindeki yansimalar aragtirilmistir. Bu kapsamda Dogan Grubunun satis islemini agikladigr giin ve sonrasindaki ii¢
giin i¢inde basilan gazetelerin konuya nasil baktigi, ne tiir bashiklarla duyurdugu ve diger medya isletmelerinin bu konudaki
tepkisi arastirilmigtir.

Anahtar Kelimeler: Medya , Medya Sahipligi, Dogan Medya, Demir6éren Medya, Tiirkiye

1.CONCEPT OF MEDIA OWNERSHIP AND ITS HISTORY IN TURKEY

According to ownership structures, media businesses are divided into three groups. Accordingly, public
enterprises are defined as businesses with all or a large part of their capital owned by public entities; private
businesses are defined as those with all or a large part of their capital owned by private persons; and mixed
businesses are defined as those with a part of their capital owned by public entities and a part of their
capital owned by private persons (Atilgan, 1999:26).

Public media businesses are based on the necessity of the State to provide public service in the field of
infrastructure and communication. During the Cold War period, the state monopoly of broadcasting
vehicles, especially radio and television, gained importance in terms of protecting the political regime and
directing the internal public. There are three different ways of functioning in the public broadcasting
policies created in this way. In the first method, the business operates directly in connection with
governments. In the second one, it operates in the form of government-affiliated autonomous structures to
protect public enterprises from political pressures. The third and last method is that the independent
regulatory authorities of the state control private radio and television organizations on behalf of the public
service (Geray, 2003:48).

Written media ownership is generally released in all democratic regimes and protected by constitutional
guarantees. Therefore, there is a limitation of the publication of newspapers or magazines or the ownership
of the organizations that publish them. In Europe, considering the development of press sector
predominantly owned by families, this sector was prone to oligopolistic development. The concentration in
the press sector, which began during the interwar period in Western Europe, seemed to increase especially
after the World War Il. In this concentration process, several large newspaper chains took on a large
portion of the market as a result of horizontal and vertical integration (Humphreys, 1996: 66-67). Despite
the freedom of the press sector, two different structures emerged in the field of radio and television
broadcasting. While television and radio broadcasting were carried out by private enterprises in the United
States, it was fulfilled by the State through public monopolies in Western Europe until 1983. According to
a recent study by the European Institute, there are a total of 36 public television channels in 17 countries in
Western Europe. Together with 1980s, a mixed structure was established in which public television and
radio sector were included in publication process in Western Europe.

In a study conducted in Europe and its neighboring countries, “Media ownership” was found to be owned
by government in 29% of the newspapers and 60% in television channels. There are 72% of the state’s
ownership in major radio stations. In the field of private equity ownership, this rate was seen as 57% in the
press area and 34% in the field of television. Considering the sector around the world, the media began to
become widespread with technology in the United States, especially as of the 1960s. Other than that, the
neoliberal structures have increased and accelerated the development of the media as a result of the
economic crises. The market formation in the media has a very fast evolving process. In the 1970s, the end
of the wars, the proliferation of people, and the diversity of communication and information technologies
expanded the people’s occupation areas and increased the interest in technology. This situation has
accelerated expanding the infrastructure of communication and technological instruments, and their
integration with each other (Ozokgu, 2011: 30).

The subject of media ownership was mentioned for the first time in a study prepared by UNESCO at the
end of the 1970s and conducted by MacBride Commission called by the name of MacBride who was the
president of this commission and other scientists in the field of communication from other countries (Kara,
2008:89).

It was stated that the property structure could hinder the media’s diversity and pluralism in the following
way: “It can be said that one of the fundamental criteria of information freedom lies in the pluralism of
resources. Regardless of the political system, gathering of these resources in the hands of dominant groups
leads to the distortion of freedom. It is necessary to have a large diversity of information and opinion
sources so that individuals can fit their preferences on public matters into solid foundations. However, two
points should be considered here; first, even if it makes a conscious distortion difficult, the diversity of
resources cannot guarantee the validity of information. Secondly, diversity is not always synonymous with

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3107


mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

pluralism-especially the pluralism of views. Communication networks and broadcasting tools must also be
as diverse as resources and independent from each other. Otherwise, diversity remains solely as a view.”
(MacBride, 1993:24-25)

A media monopoly was formed in 1963 with the establishment of TRT in Turkey. Since 1990, this was the
case until the private-owned commercial televisions were allowed in that year. When the article 133 of the
Constitution related to publishing by private capital was amended, a new process began in media
ownership. Gaps in the law prevented the free movement in the sector, the delay of publishing law was not
fully enlightened (Ozdurdu, 2011:29)

Until the 1980s, the most remarkable feature in the ownership control of Turkish media was that, until that
day, the press-release ownership, which was dominated by major family companies in Turkey, was
suddenly controlled by businessmen outside these families. These entrepreneurs took the role of pioneering
in the formation of the media by bringing new rules along with these movements, and they led to the
destruction of the old traditional understanding (Kara, 2008:5-6).

With the military intervention of September 12, 1980, the voice of the social opposition was cut, and this
depoliticization process was also reflected on the media. In the period after 1980, it became important to
maintain the sovereignty of the capital also in ideological sense by means of media. Neoliberal policies
found a great “reputation” in press release organs (Ozsever, 2004: 116)

The first participation to press from outside the profession before 1980s was realized by the purchase of
Yeni Sabah Newspaper by Sefa Kiligoglu in 1948. Attempts towards press outside the profession were not
long-term during this period, and the media companies continued to exist in the form of family businesses
that grew up from journalism until the end of the 1970s (Topuz, 2003:329). The sale of 25% shares of
Milliyet Yayinlari belonging to Karacan family to Aydin Dogan who was a businessman at that time and
had no connections with the media in 1979 was the second important participation outside the profession in
the media.

As a result of economic policies implemented in the 1980s, the “traditional” structuring in the media sector
undergone a change. With the decision taken on January 24, 1980 and the abolition of subsidies given to
newspaper by state, enterprises operating in the press sector faced enormous costs at the rates they had not
encountered until that day. These economic decisions, which the State took during transition from the
social economy to the liberal economy, were reflected in the media, and a elimination process began in the
press industry, especially after that date. At the end of this process, those who were financially strong and
able to obtain advertising and advertisement income, stayed in the market, and other left their places to
businessmen with financial power.

The media industry was enlarged with investments since 1980, and small businesses have lost for reasons
such as joining to bigger companies or not holding in the sector. In addition, the dominance of large
companies took over the sub-sectors of the media. These power groups made many commercial activities in
many fields especially in publishing, such as newspaper publishing, news agency, books and magazines,
printing and distribution, advertising-advertisement agency, television and radio broadcasting, film-
making. On the other hand, the same powers became captains also in fields of banking, economy,
marketing, insurance, tourism and health (Sevginer, 2012:26)

Non-media capital’s entry into media sector shows that capital is not just an ownership issue but also a
control problem. This requires focusing on the structure of ownership and results of private companies
gaining weight. In a survey conducted by Picard on seven public press operators, it was determined that the
primary owners of these companies were institutional investors with investments also made in the field of
commercial banking and state hedge funds. In this study in which the decision-making processes of these
companies for short-term profits were also examined, another danger was found remarkable that decisions
taken by managers of these companies were mostly parallel to the interests of investors. Again, in another
study conducted towards whether there was a meaningful relationship between financial dependence and
the composition of the board of directors at seventeen public press companies, it was found out that
companies with financiers in their boards of directors had less external economic dependence, on the other
hand, companies with advertisers in their boards of directors earned more advertisement income (An and
Seung, 2004:5-6).

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3108



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

According to Murdock, the control of allocation includes the company’s power to determine all objectives
and areas of activity. This type of control determines a company’s four main areas of activity. These are
listed as follows:

» Determination of detailed policy and strategy,

» Making decisions about whether to grow or grow by means of mergers,

» Establishing financial policies, such as the issuance of stocks, the choice of financing methods,
» Determining how the profits are distributed to the shareholders and their managers,

Operational control, on the other hand, is the routine control of daily production and remains at a lower
level, with the use of allocated resources and the implementation of predetermined policies. For example,
the editorial staff who have a say in the decision-making process of the content in the news media is
concerned with this level of recurring operations every day. The editorial staff playing a role in determining
the media content is subject to such controls (Murdock, 1982: 121-122). For this reason, it is important in
whose hands the control is in media management. Shareholders always strive to keep control of allocation.

The most fundamental feature of the media is that it serves the mission of transferring information to the
public. In this situation, the media owners contribute this situation by adding their own interpretations. We
can sort the purpose of holding media ownership as follows;

» Status or social superiority difference emerging with the fact that the sector is owned by the elite
(the upper class of society), which is not accessible to other sectors,

Public service (public use),

Capital owner with media ownership having the function of influencing, orienting and managing
public opinion,

To be strong in investments in business areas other than the media, to seize the competitive
advantage largely by others,

To bring and reflect extreme ideas and knowledge to society, to provide annuity through popular
culture and to monetize popular culture,

» To establish ideologies, to develop and to build the desired ideological infrastructure.

YV V VYV

According to Sonmez, there are other benefits and revenues offered by this sector to the capital operating
outside the media sector although this sector is not profitable. These revenues include the ability to reach
the masses, to give them the desired message, to influence, thus to use and share a power, and to use this as
a defense or offense tool against its competitors and political virtue (Sénmez, 2003:110).

The emergence of new trends such as company marriages and cross ownership in media companies since
2000 in the world indicate that it is of great importance to keep the media ownership in hand. The
partnership between Time-Warner and American On-line (AOL) can be shown as the world’s most
important media merger. Mergers and acquisitions has been the main subject of media ownership as a
strategy. Today, in the media, companies have evolved into large groups. Some of them are Rupert
Murdoch’s News Corporation, the Maxwell Group, the French Hachette Group and Hersant, the German
Bertelsmann Group and Springer, and Berlusconi in Italy (Biger, 2008: 55).

2. ADVANTAGES OF MEDIA OWNERSHIP

The view that “media owners use the media as a weapon for investments in other areas in Turkey”
(Sénmez, 2003; Bek, 2004; 2006) is largely accepted. The report published in 2011 in which the analysis of
the media sector in Turkey was made (S6zeri and Giiney, 2011) showed that many media companies
operate under economically non-rational conditions, some of which are published by suffering losses. A
part of the media bosses invited to the Grand Assembly of Turkish Parliament Coup and Memorandum
Research Commission, which was originally established in 2012 to investigate the February 28th coup
process, indicated that they had to enter this sector because of the request/pressure of politicians and they
had to grow by means of buying television mostly to reduce their losses. For example, the owner of
Cukurova Group, Mehmet Emin Karamehmet (2012), summarized the purchase of Aksam newspaper in
1997 as follows: “... We have partnered with Mr. Ozer Ciller’s request. And then we took over the
company after they could not pay salaries. There was no one in newspaper, so the printers were purchased,
then a TV channel should be purchased. For the newspaper to be...”. Turgay Ciner (2012), the owner of the
Ciner Group, described his entry to the media “... I was forced into the media, or rather, by losing money.
So as you mentioned, I am not a person who entered the media with desire, willingly”.

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3109



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

However, although it does not seem like a profitable investment for themselves, the role of media in
relationship between these capitalists and the power can be seen in tenders they have won. The first
regulation that restricts the capital ratios of radio and television owners in Turkey, restricts cross-
ownership, prevents them from entering public tenders and owning financial institutions (Law No. 3984,
article 29) was amended with the pressure by bosses (G¢rmiis, 2013) in 2001 with the law no 4756, and
these restrictions were not included in the final regulation implemented in 2011.

In the 1990s, the former media bosses who had previously gathered power between the military and
coalition governments could not establish the same kind of relations with the new government, and the
decline of military domination led them to establish good relations with the government. While Dogan
Group chooses to shrink by selling newspapers and other companies they own, Dogus Group, choosing the
second way, won the tender for Galataport in Karakdy which is one of the largest tourism ports in Turkey
in 2013.

In recent years, the rise of new entries to the market is much more than the desire to operate in this market,
as in the past years, it creates the impression of a request and/or pressure by politicians to create a media
that supports the government. In “tapes” that spread over the Internet last year, it was claimed that Sabah-
ATV Group was sold by 630 million with the participation of many investors. The alleged number for the
sale is far below the price and, if true, indicates that the media company in question is not very profitable or
loses money. However, the Kalyon Construction which purchased the media group and affiliated to Zirve
Holding, has received major tenders such as Canakkale-Ezine-Ayvacik Road, as well as the infrastructure
and highway tenders of the most part of Turkey, especially the third airport. Like other media bosses, this
holding investing in the field of energy owns three hydroelectric plants.

On the other hand, Ethem Sancak, who purchased Aksam Newspaper and Sky360 Television Channel and
who was claimed to complain about buying media companies that were in bankrupt state in a “tape”, won
BMC tender for producing armored vehicles to Turkish Armed Forces. Ethem Sancak’s nephew, Murat
Sancak, entered the Cash Register-POS device sector with a monopoly under the name of MT Information
Technologies company and currently holds a large part of the market. Sancak acquired the Star Media
Group, consisting of a continuously changing partnership structure, Star newspaper and 24 TV.

In addition to new entrants, the growth in media groups that have long been supporting the government is
also remarkable. For example, Albayrak Group has undertaken almost all meter reading works in Istanbul
and Ankara during the rule of AKP. In recent years, in addition to investments in the construction sector,
the company won the tender for Altay tank production with Tiimosan Tractor and Motor Factory and won
the tender for production of engine for the first domestic aircraft called Rahvan. The group also owns the
tender for fast train production with Spanish Talgo company. Foreign investments of the group also go
parallel with the government’s foreign policy.

Demirdren Group, which entered the media sector by purchasing Dogan Group and moved the opposition
voices irritating the government away from newspapers, continued to grow in fields of energy and
construction, while it seems to have added Zeyport to its portfolio that is the third largest port of Istanbul
and located in Zeytinburnu among its projects this year.

Attitudes of media bosses towards being close to the government due to their investments in other areas
and even giving up critical journalism or even journalism are one of the most important causes of auto-
censorship in the media. It seems impossible to change this situation as long as media bosses are rewarded
with public tenders. As with the old regulations, although it is considered bit of a solution to prevent media
bosses from entering public tenders, it also carries the risk of leading to other types of patronage
relationships. For example, in Greece, such an arrangement received reactions from the European
Commission on the ground that it prevented free competition, and government had to step back (Leandros,
2010: 898). Therefore, it is necessary to make a transparent and fair arrangement in the process of the
media ownership and giving public tenders.

However, the only reason to exist in the media sector is not economical, and politics can also be an
important reason for small and opposition publications. For example, Ayhan Durgun, the owner on Nokta
magazine that started its publication life again in 2006 and ended in the 25th issue due to oppositions,
described the reason for entering the market as coming to a strong political position although he
demonstrated a highly respectful stance on editorial independence:

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3110



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

I had a thought about getting into politics during that period. 1 am not a tribal leader, you cannot show
yourself too much with the work you do, and the media boss was a way to get to the politically strong
position.” (Sozeri, 2007: 120).

While the government has rewarded its supporting investors in recent years, and it chose to punish
opposition media organizations. The tension between the government and Fethullah Giilen community or
Service Movement with their preferred name, which began after the decision of the closure of training
centers in 2013, influenced the shareholders and media organizations close to this community. Golden
mines belonging the Bugiin newspaper, Bugiin TV and Kanal Turk were immediately stopped. Zaman
newspaper and Samanyolu TV were raided, and their general broadcasting directors were detained, Zaman
Newspaper General Editor Ekrem Dumanli was released after four days. Hidayet Karaca, the head of
Samanyolu Media group, is still under arrest. Since it is within the community structure and there are no
organic links among companies, it is difficult to predict the results of economic pressure. However, in the
process of both detaining and economic pressures applied on the community and other companies such as
Bank Asia, it was observed that the members of these organizations acted in solidarity.

One of the newspapers that has reported corruption allegations the most, Taraf newspaper, was applied
with TRY 5.5 million of tax penalty based on unsold newspapers that were given to scrap. This punishment
was given to a newspaper in Turkey for the first time, and other newspapers were allegedly not punished
even though they applied the same procedure. Stefan Fiile, a member of the European Commission of
Enlargement and Neighborhood Policy, criticized the government, indicated that such tax penalties destroy
the freedom of the press (Today’s Zaman, 2014).

Smaller in terms of capital but dissident media organizations are often the target of the government. Burak
Akbay, the owner of Sozcii newspaper, has been targeted by other media organizations for allegedly
evading taxes through other companies. It was reflected in the press that Yurt Newspaper belonging to
Durdu Ozbolat, CHP Deputy and owner of Ozbolat Group Companies, experienced financial difficulties
and could not pay salaries to its employees from time to time. These media institutions are also tried to be
put under pressure by the penalties imposed by Radio and Television Supreme Council (RTUK) and
lawsuits opened by the President, his family and the members of the government (Onderoglu, 2015). The
determination of the number of members of RTUK according to the number ratio of political party groups
shows that decisions taken are also political and the institution does not fulfill its duties in an independent
way.

3. PROPERTY STRUCTURE

Various media groups broadcasting in radio and television fields have emerged along with the transition to
private publishing in Turkey. These media groups are structurally different from each other. According to
Bay, reason for this difference is not only about technology and financial power, but also it is related to the
fact that private radio and television organizations are in the hands of strong capitals, different communities
and some political parties as the general structure of the Turkish media (Bay, 2007: 84-85). Similar to the
examples in the world, media giants were formed in Turkey. As a result of the corporatization, holding
companies as cross-media owner in the field of publishing and telecommunications have replaced the
traditional model of media companies that used to belong to the family. In the second half of the 1990s,
wireless, wireless telecommunications, private publishing and print media became more concentrated with
cross ownership. Similarly, in the late 1990s and early 2000s, commercialization turned into
conglomeration. A handful of holdings began to consolidate the press channels to dominate the industry,
and this situation also continued after 2001 (Beyazit, 2016: 390). As Kuyucu stated, the 2000s have been
the years in which cross-media investments were increased for media groups, and vertical and horizontal
investments were carried out and continued their conglomeration processes. Over the years, media bosses
invested in different industries such as radio, television, magazines, book publishing and the Internet, and
as a result of these investments, they merged their media investments under a single roof (Kuyucu, 2013:
154).

Media groups operating in Turkey as of the year 2017 are as follows: Dogan Publication Group, Turkuvaz
Media Grouo, Es Media, Albayrak Group, Ciner Group, Dogus Group, Ihlas Holding, Demirdren Group.

The activities of the Dogan Publication Group, which was founded in 1997 and one of the leading media
giants in Turkey include media, energy, retail, industry, real estate and motor vehicles, marketing, financial
services and tourism sectors. In the field of media, written and audiovisual media belonging to Dogan
Holding are as follows: There are Hiirriyet, Posta, Fanatik, Hiirriyet Daily News in the field of newspaper;

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3111


mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

Dogan Burda Magazine and Dogan Egmont in the field of journal and book publishing; Dogan
Distribution, Dogan Printing Center ve Dogan Media International in the field of Press, Distribution and
External Trade; Dogan News Agency (DHA) in the field of news agency. There are Kanal D and CNN
Tirk, Radyo D, Slow Tiirk, CNN Tiirk Radyo, D Productions, Dogan Music Company (DMC) in the field
of audio and visual media, D Smart as Digital Platform, and Kanal D Romania and Euro D among
European visual and audio activities. Company’s online platforms include hurriyet.com.tr, MedyaNet,
hurriyetemlak.com and hurriyetoto.com. Dogan Holding has fields of activity in energy, motor vehicles,
finance, tourism sectors outside the media.

As can be seen from ownership structures of the above media companies, media companies do not only
operate in mass communication but also in areas such as construction, education, energy, tourism, maritime
activities. There are several reasons for media bosses to keep the media in their possession in addition to
different sectors. According to Tekinalp, these reasons include the ability of bosses to use the media as a
means of advertising for their other sectors and to use the media as a means of struggle with other
competing sectors (Tekinalp, 2011: 276).

4. AYDIN DOGAN and MEDIA

Aydin Dogan, about himself, said “Passing his childhood in Giimiishane, Aydin Dogan was born on April
15, 1936. Aydin Dogan began his business careeer in the 50s. He hold the mayoralty of Kelkit, Giimiighane
for a period from CHP and district presidency of the party, completed his high school education in Erzincan
and continued his education in Dogan university, then continued to Business and Economics Faculty,
which became Marmara University later on. Aydin Dogan is married and has four children and six
grandchildren. Aydin Dogan, who went into business in Istanbul, entered television broadcasting business
with D TV (then, Kanal D) founded in cooperation with Dogus Group in the early 90s.”. Establishing his
own company in 1958, Aydin Dogan carried out important activities in media group by signing
groundbreaking signatures.

5. AYDIN DOGAN’s ENTRANCE AND LEAVING THE MEDIA

Dogan Group, which operates in various fields such as media, telecommunications, industry, tourism and
energy, is among the leading companies in Turkey; operating in the field of energy, tourism, industry, trade
and marketing, Dogan Group Holding Inc. consists of Dogan Publishing Holding Inc. which operates on
media and related issues.

Aydin Dogan, founder of Dogan Group Companies, is perhaps one of the most important names that
symbolizes the reconstruction of Turkish media in the aftermath of the 1990s. Dogan has entered many
sectors outside the media and has achieved a large accumulation of capital in the last 20 years.

Dogan Group’s relationship with the media began in 1979 by establishing partnership with Milliyet
Newspaper. With the addition of Hiirriyet newspaper to the group in 1994, an important step was taken in
the media sector. In this process, in the 2000s, a media group emerged that reinforced its place in various
sectors outside the media.

Dogan Group, which produce the best-selling newspapers of the country for years, also operates in the
energy, industry, trade, finance and tourism sectors outside the media. The Group includes companies such
as Celik Halat, Ditas, Milpa, Milta thanks to Dogan Energy Investments which is the subsidiary of Dogan
Holding.

Although the company operates in many sectors, Dogan Group is the most effective in the media. The
Group operates in media sector under the name of Dogan Publishing Holding (DYH) in fields of press,
television and radio broadcasting, distribution and retail sailing and online media.

Today in the press area, DYH publishes five daily newspapers including Hurriyet, Radikal, Posta, Fanatik
and Hurriyet Daily News. The Group has private television channels and radio stations in the audiovisual
area with high viewing/listening ratios. Kanal D, Radio D, Slow Turk are among these enterprises. The
Group also operates as a digital platform operator under the brand, D-Smart.

In addition, the Group signed a joint venture with Time Warner, which is accepted as the third largest
media company in the world, and they established the first television channel, CNN Turk, established in
cooperation with a foreign media company in Turkey in 1999. The other TV channel established in
partnership of DYH-Turner is TNT.

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3112



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

DYH operates in Magazine Publishing under the name of Burda Magazine. A total of 25 separate journals
are published in the body of DBD, a leading company in Journal Publishing in Turkey. Besides all this,
Dogan Holding, which carries its effectiveness in media to written and electronic press, has expanded in the
media sector over time and became one of the industry's most influential names in the field of bookselling
under Dogan Kitap, in the field of music with Dogan Music Company, in the field of offset with Dogan
Printing and in the field of distribution with YAY-SAT companies. D&R music and book store chain, again
within the body of DYH, is an important hame in the sector with its culture, art and entertainment products.

According to Adakli, DMG be regarded as the most advanced example of the Turkish media industry in
terms of a horizontal and vertical integrated sectoral infrastructure, market domination, connections with
global media companies and the professionalization patterns that the company tries to develop in
institutional and non-corporate relations (Adakli, 2006).

Table 1. Dogan Group’s fields of activity in media and other sectors
Media Sector

News: Hiirriyet, Posta, Radikal, Fanatik, Hiirrivet Daily News

Journal: 25 periodicals (DBD), child and youth journals (Dogan Egmont)

Radio: Radyo D, CNN Tirk Radyo, Slow Tiirk Radyo, Radyo Moda

Nat. TV:  Kanal D, CNN-Tiirk

DYH-Time Warner Partner Channels: CNN Tiick. TNT

Interactive TV: FIX TV

Digital Services: Digital TV Platformu-D Smart, Dogan Teleshopping

TV-Music Broadcasting: D Productions, Kanal D Home Video, Dogan Music Company (DMC)
News Agency:  Dogan Haber Ajansi (DHA)
Book: Dogan Kitap

Internet: hurriyet.com.tr, posta.com.tr, fanatik.com.tr, kanald.com.tr, cnnturk com,yenicarsim.com,
yenibiris.com.tr, hurriyetemlak.com, hurriyetoto.com, arabam.com, hurriyetkiyasla.com,
hurriyetaile.com, tipeez.com, yakala.co
Printing: Dogan Ofset, DPC

Distr.: Yaysat

Retailing: DPP

Foreing Broadcasting: Dogan Medya International, Kanal D Romanya, Euro D, Euro Star
Mutlimedia Store Chain: D&R

As shown in the Table above, the group is integrated horizontally and vertically in the media area. In
addition, the company has achieved a large market share in almost every area of media sector such as
newspaper-magazine publishing and distribution, news agency, radio and television broadcasting, book
publishing, online publishing, TV and program production and music making, and it is among the most
powerful holdings in Turkey.

The fields of activity and assets of Dogan Holding during years are given in the following table. The
companies sold over time are shown in different colors.

Table 2. Dogan Holding Assets and Fields of Activity in Years

DOGAN HOLDING PORTFOLIO CHANGED OVER TIME WITH SUCCESSFUL ENTRIES AND EXITS:

2010s >
2000s > 2010 PETROL OFisi

2000 PETROL OFisi ZUf LIS
1990s > _ VATAN

STAR TV

DISBANK, PETROL OFISI, AND FINALLY MEDIA SALES ETC.

AW
=

. 2005 STARTV
1991 ALTERNATIFBANK 205
60 years of S —— DISBANK
€Xperience in 1992 YAYSAT ——— 2012 GALATA WIND
various sectors —_—_—mnmm DORUK
993 KANAL D FINANSMAN (2
L 9803> - ——————————— 20146Ncl GsYo
930 DOGAN HOLDING o4 HURRIYET ZONINE —_—
190 DISBANK KANAL D ROMANYA
Dofmhicdg _— S 2015 AYTEMIZ
Establishedin1959, 19708 > . 905 OTOKAR ; SUZUKI
Dogan Group first pesspnsm BOYABAT HES
began its operations 1976 OTOKAR 1982 RAY SIGORTA 7= < —— 2016 GLOKAL
with car sales. _ 9% DOGANEGMONT  ,,5  as) ANCIK HES
1979 MILLIYET 1984 MILPA D&R e
. - ALTERNATIFBANK
media sector 2009 RAY SIGORTA
HURRIYET.COM.TR

2018 GORUM GES

GAN BURDA

CNN TURK
DHA

DORUK FAKTORING
DOGAN KITAP

As seen in the table above, Dogan Group was founded in 1959, it started its its business life in 1961 with
the first automobile trade, the first entry into the media sector was realized with Milliyet in 1979, then

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3113



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

Aydm Dogan founded Dogan Holding in 1980, and he managed to become the leading company in other
sectors with multiple companies both in media and other sectors.

Aydin Dogan existed in the media sector by growing from 1979 up until 2003. As a result of two major
investigations and a wave of tax penalties along with AKP power, his company was first shone, and in
2018 it was completely withdrawn from the media.

Aydin Dogan’s decline and regression period as of the end of the second period of AKP rule in July 2007
began with his purchase of shares of Kemer Yayimcilik A.S. and Bagimsiz Gazeteciler Yayincilik A.S. In
which Vatan newspaper was affiliated. The Competition Board approved this sale in March 2008; but the
board brought the condition of selling Vatan newspaper in two years.

In the decision of the Board, the condition was laid down as follows “In the two years following the
consent, VVatan newspaper brand and privilege rights shall be deemed free from all debts and liabilities, the
brand shall be transferred to persons other than anyone outside Dogan Group or enterprises that are not
controlled directly or indirectly by Dogan Group”.

Dogan Media was given a total tax penalty of TRY 6.8 billion in 2009. After the July 15 coup initiative,
Hiirriyet newspaper made news on December 2016 about the fact that the tax inspectors having given this
tax punishment were “FETO” members, and the newspaper defended itself.

2015 year was a year when investigations and cases against Aydin Dogan were on the rise. The
investigation conducted by Istanbul Public Prosecutor’s Office, the Bureau of Terrorism and Organised
Crime was turned into a case. In the accusation, it was alleged that Dogan Holding smuggled fuel in the Oil
Office (POAS) in an organized manner during the years 2001-2008. In this case known as the POAS case,
news was spread such as Aydin Dogan would testify or he would be forced to bring to court. Another
investigation was initiated by the Bakirkdy Public Prosecutor’s Office in 2015. Dogan Media Group was
accused of propagating terrorist organization through its press organizations. In the scope of this
investigation, news about calling Aydin Dogan to testify were also spread.

At the end of the process starting in 2015, Aydin Dogan sold all of his assets in the media area and had a
very serious downstart in media in 2018.

Fig.1. Dogan Media Sales Details

Media Assets Sale Price ($) Capital Shares Media Assets Letf outside the Sales Process*:
Subjected to Sale Subjected to
Sale * Dogan Burda (Dergi sirketi)
Hirriyet Gazetecilik* 155.000.000 %77,6690 + Dogan Mazik Yapim (Mazik yapim sirketi)
[ o,

[DE 0 (P L0000 2S00 * Rapsodi Radyo ve Televizyon (Radyonom & Slowturk radyo)

B 20 WG 12.751.211 %100,00 ) )

Yayinciligi ve Yat. - Dogan Media International S.A. (Kanal D Romanya)

Dogan Dagitim 7.000.000 %100,00

Dogan Haber Ajansi 5.000.000 %99,9982 * D Yapim Reklameilik ve Dagitim A.3.

ezl 2 | ST 532.735 %1,1476 * BLUTV (OTT platformu)

Hizmetleri

Dogan Media 4.042 004 %57,5790 + Glokal Dijital Hizmetler (Hurriyet Emlak, gayrimenkul seri ilan sitesi)

International GmbH

Dogan TV Holding A.$. 599.674.050 %100,00 + NetD Muazik (Dijital muzik markalar & asdzlesmeler)

Total 916.000.000 * Incomes of these companies (excluding business partners) were
*Hiirriyet and Dogan Gazetecilik are traded in the Istanbul Stock Exchange grouped under "Other" category in 1¢17&1C17 financial report

Aydin Dogan, who sold a large portion of their assets in the media to Demiréren Group, also sold the D&R
retailer chain to Turkuvaz group. After this sale, Aydin Dogan still owned the radio channel called
SlowTiirk, music production company called DMC, digital media platform called Blue TV, Dogan Burda
magazines and YouTube’s largest music channel, Netd. In addition to these assets, Aydin Dogan has held
the channel D Romania, which operates in Romania, in its own possession and experienced a noticeable
reduction in the media.

6. FINDINGS: NEWS IN THE TURKISH MEDIA ABOUT THE SALE OF THE DOGAN MEDIA
GROUP TO DEMIROREN IN TURKISH PRESS

Aydin Dogan announced on March 21, 2018 that Dogan Media Group was sold to Demiréren Group. This
research was carried out to determine how this issue was discussed in the press within the first three days
after announcement of this sale. In this study, twenty national newspapers with the highest circulation in

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3114



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

Turkey were scanned, and a qualitative quantitative research was conducted about discussions on the
subject.

Newspapers that published news about the sale of Dogan Media Group are presented in the table below
among newspapers published on March 22, 2018.

Table 3. Newspapers published on March 22, 2018 and their Headlines

Newspaper Title Dimension (cm)
HaberTiirk End of an Era 8x10

Star Dogan Media Group is now owned by Demirdren 4x6

Aksam Sold the Hiirriyet 5x8

Yeni Safak Surprise Sale in the Media 11x7

Sozcii Aydin Dogan Era in Turkish Media Is Now Over 12x30
Cumhuriyet One Man One Voice 18x30

Korkusuz Dogan Media is Sold 7x10

Among newspaper published on Thursday, March 22, 2018, Haberturk newspaper discussed the subject on
its main page with a headline “End of an Era, Dogan Media is Sold”. Providing details on the eighth page,
while Haberturk newspaper wrote that Aydin Dogan left the media while entering his 40th year in the
media, it also expressed that Dogan Holding’s stock market traded shares increased by 20 percent after the
announcement of this sale process. HaberTiirk emphasized that one-fifth of Aydin Dogan’s income
originated from his media affiliates and announced that 2017 turnover of Dogan Media Group was TRY
2.3 billion.

Star Newspaper gave the new on its main page with the title, “Dogan Media Group is Now Owned by
Demiroren” and presented the details on the economy page in an area of 14x9 cm. While Aksam
Newspaper reported the event on its main page with the title “Sold Hiirriyet”, the newspaper presented the
details in its economy page with the title “Dogan Media Group is Sold to Demiréren”. The size of this news
was 31x8 cm. Tiirkiye Newspaper used the title, “Dogan Media is now Owned by Demiréren”. Details of
the news was presented with a title, “Aydin Dogan Resigned from the Media after 39 Years” and with a
size of 15x20 cm. Yeni Safak Newspaper announced this event on its main page with the title, “Surprise
Sale in the Media” and provided the details on this event in its economy page with the title, “Dogan Media
is Owned by Demirdren for 1.3 Billion Dollars” and with a size of 23x14 cm.

Sozcili Newspaper was one of the two newspapers that discussed the subject on their headlines in the most
detailed way among newspapers published on March 22, 2018. Sozcii Newspaper presented the headline
with the title, “Aydin Dogan Era in Turkish Media Is Now Over” in a field of 12x30. In Sozcii
Newspaper’s news, “Hiirryet is Sold” title was used, and it was detailed with a description as follows:
“Demiréren Group has purchased the Dogan Media, belonging to Aydin Dogan and the largest
broadcasting organization of Turkey, for 1.2 billion dollars (TRY 4.7 billion). Turkey spoke of this sale”.
Sozcii Newspaper presented the details of this news on its economy page with 29 x 21 cm field using the
title “Big Sale in the Media”.

Fig. 2. News Headlines on Dogan Media Group Sale in Newspapers Published on March 22, 2018

Dogan ffledya arti’ /

Demiroren Grubu’nun

Posta, Kanal D ve ONN Tiriin de iginde bulndugu.
Dogan Medya'yr 125 milyar dolara aldi Dogan,
| medyadan tamamen qekiimig oldu. 9'DA

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3115


mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

“a) “Dogan Media Group is Now Owned by Demirdren” Having previously purchased Milliyet
and Vatan newspapers from Aydin Dogan, Erdogan Demiréren signed another giant purchase
and bought Dogan Media including Hiirriyet, Posta, Kanal D and Cnn Tiirk for 1.25 billion
dollars. Dogan is now completely out of media.

b) “END of AN ERA” “DOGAN MEDIA IS SOLD” Dogan Group has agreed with Demiroren
on the sale of media companies including Kanal D, CNN Tiirk, Posta, Hiirriyet. Demir6ren
entered the media by purchasing Milliyet and Vatan newspapers in 2011.

c¢) “SOLD HURRIYET”

Dogan Media Group consisting of Hiirriyet, Posta, Fotoma., CNNTiirk and Kanal D was sold to
Demiréren Media Group. It was claimed that the price is 1.2 billion dollars.

Only newspaper that commented on the sale of Dogan Media Group among newspapers published on
March 22, 2018 was Cumhuriyet newspaper. Cumhuriyet Newspaper presented the sale with the title, “The
last curtain in the AKP’s pro-media operation: Dogan Group was sold to Demirdren. One man, one voice”.
Cumhuriyet Newspaper presented the news in an area of 18x30 cm and became the newspaper that spare
the most place to the news of selling of Dogan Media Group among all newspapers. Cumhuriyet
Newspaper presented the details about this news on its 10th and 11th pages with a total field of 47x50 cm.
In this detail section, the newspaper considered the issue from a political standpoint. In addition to the
CHP’s statement that “Competition Authority Should not Approve”, the newspaper also included columns
by Tayfun Atalay with the title “Main Stance Became the Essence of Media!” and by Ceren Sozeri with the
title “Main stream media seems to be over”. In these news, transfer of Dogan Media Group was interpreted
more politically than economically in terms of media.

Korkusuz Newspaper did not make any news about the topic on its main page but made the news on its 8th
page in a 7x10 cm field with the title, “Dogan Media is Sold”.

The newspapers published on March 23, 2018 prepared more detailed news about this sales process. In the
main page of Hiirriyet Newspaper, which was included in the sold media group, Aydin Dogan’s public
letter related to this sales process was published with the title “Message by Dogan Group’s Honorary
President, Aydin Dogan”.

Fig. 3. March 23, 2018 Edition of Hiirriyet Newspaper

- DOGANGRUBU |
ONURSALBASKANI |

AYDIN
DOGAN'IN
MESAJI

BUNDAN 59 yil énce,
Gumushane'nin Kelkit
ilcesinden ytiksekog-
renimicin Istanbul'a
geldim.

23 yasindayken tek
basina is hayatina atildim
ve Sisli Vergi Daire-
si'ne kaydim
yaptirdim.

Dogan Gru-
bu'nun temel-
leri bu sekilde
atilmus oldu.
Dogan Grubu
bugiin,

cesitli

1‘ malrbAelas

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3116



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

“MESSAGE BY DOGAN GROUP’S HONORARY PRESIDENT, AYDIN DOGAN”

I came to Istanbul for higher education from Kelkit district of Giimiighane province 59 ago. 1
began my business career when I was 23 and registered in Sisli Tax Office. Foundations of
Dogan Group were laid in this way.

Sabah Newspaper made a news with the title, “Dogan Media Group is Sold to Demirdren” in its economy-
finance page and indicated that Dogan Holding’s shares in the stock exchange increased by 40 percent
within two days together with the announcement of the sale. One of the authors of this newspaper, Mehmet
Barlas gave information about the history of media in his column titled, “Newspapers were used to be sold
to the readers one by one every day”.

HaberTiirk Newspaper, in its news presented with the title, “After deducting its debt from the price, then
received 890 million dollars” in its economy page, emphasized that Dogan Holding announced the sales at
04.48 in the morning by informing KAP (Public Disclosure Platform). The newspaper presented the article
in 42x26 cm dimension.

Fig. 4. HaberTiirk Newspaper’s Dogan Media Group Sales News (March 23, 2018)

“AFTER DEDUCTING ITS DEBT FROM THE PRICE, THEN RECEIVED 890 MILLION DOLLARS”

In the main page of Posta Newspaper, which was included in sold Dogan Media Group, Aydin Dogan’s
public letter related to this sales process was published with the title “Message by Dogan Group’s Honorary
President, Aydin Dogan” like Hiirriyet Newspaper.

Figure 5. News of Sale of Dogan Media Group in Posta Newspaper (March 23, 2018)

DOGAN'IN
MESAJI

Bundan 59 y1l 6nce Geldigim bu asamada,
Glmughane'nin kendi istegimle,
Kelkit 3 yaymcihil e
yiiksek 8grenim icin nokta koymaya
Istanbul'a geldim. karar verdim.
23 yagindayken * % *
e ;’u‘l‘;"""‘ Bu karar dogrultusunda,
§ Vergi Dairesi'ne daha 8nce Milliyet
kaydim yaptirdim. gazetesini grubumuzdan
Dogan Grubu'nun satin alan ve dolayisiyla
temelleri bu sekilde medya tecritbesi olan
atimis oldu. 60 yillik arkadasimiz
Dogan Grubu bugiin Demiréren Ailesi ile
ﬁmumm«a SS9 eutismelerine
RAS REeianssla. basladik. 22 Mart

“MESSAGE BY DOGAN GROUP’S HONORARY PRESIDENT, AYDIN DOGAN”
I came to Istanbul for higher education from Kelkit district of Glimiishane province 59 ago. I
began my business career when [ was 23 and registered in Sisli Tax Office. Foundations of
Dogan Group were laid in this way.
At this point, | decided to put an end to my publishing job with my own consent.
In accordance with this decision, we began sale negotiation with Demiroéren Family who have
been our 60-year friends and who previously bough Milliyet Newspaper from our group.

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3117



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

Vatan Newspaper, belonging to Demiréren Group, presented the details on this sale on its economy page
and published news among its headlines with the title “Giant Purchase in the Media” on March 23, 2018.

Fig. 6. Vatan Newspaper’s News about Dogan Media Group Sales (March 23, 2018)

HAYIRLI
OLSUN’

“Giant Purchase in the Media”

Demiréren Media Group and Dogan Media Group began negotiations on sales and transfer.
Following statement was made in Dogan Companies Group’s information to KAP: “Our
Company has begun negotiations with Demirdren Holding Inc. regarding transfer and sales of all
our shares in our partners operating in visual and printed media department including Dogan
Dagitim Satis Pazarlama Matbaacilik Odeme Aracilik ve Tahsilat Sistemleri A.S. (“Yaysat”),
Dogan Gazetecilik A.S. (Posta, Fanatik), Dogan Haber Ajansi A.S., Dogan TV Holding A.S.,
DTV Haber ve Gorsel Yayincilik A.S. (“Kanal D” TV), Doruk Televizyon ve Radyo Yayncilik
A.S. (“CNN Tiirk” TV), Hiirriyet Gazetecilik ve Matbaacilik A.S. ve Mozaik Iletisim Hizmetleri
A.S.’nin (“D Smart”) over “share value” of 890.000.000$ on condition that relevant financial
debts be deducted from 1.100.000.000$ ‘business value”. Any news about this subject shall be
shared with the publish within the scope of the legislation.”

Star Newspaper also made news on the second day of the sales process. Reporting news on its economy
page, Star Newspaper used the title, “1.1 Billion Dollars from Demiréren to Dogan’s Newspapers and
TVs” and gave numerical information about sales. Yeni Safak Newspaper announced the sales with the
title, “890 million $ to Dogan’s Pocket” and included statement by Aydin Dogan, “I Have Put an End to
Publishing Business”.

In Korkusuz Newspaper’s news titled “Dogan Media Group was Sold Cheaply?”, price of Turkuvaz Group
which included Sabah Newspaper and ATV and sold for 1.1 billion dollars in 2008 was compared with the
sale of Dogan Media Group. Umit Zileli, one of the authors of this newspaper, commented in his article
titled “Unbearable Weight of Surrender” that “Aydm Dogan has betrayed both himself, media and this
country’s bright patriotic people”.

So6zclii Newspaper was the newspaper that reported the most detailed news about the sale of Dogan Media
Group Sale on its issue published on March 23, 2018. Ugur Diindar, one of the authors of this newspaper,
published the interview that he made with Aydin Dogan in an Internet news portal called Turktime in 2011,
under the title, “Mr. Aydin”, as a full page. Emin C6lasan commented in his article titled “Aydin Dogan
Gave Up” with following words, “Dear Readers, we witnessed a very striking news in Turkey. Aydin
Dogan, the biggest media boss, has come to the stage of selling all the media outlets in his possession.
Maybe it is better to say, “he had to sell”. The buyer, however, is boss Erdogan Demirdren who own one of
the media organizations that gives endless support to the power today”. S6zciik Newspaper reported the
news titled “Creates Monopolization” and included the statement by Ozgiir Ozel, main opposition party
CHP’s deputy, “Competition Board should cancel this sale”. Sozcii newspaper also published the letter by
Aydim Dogan in its economy page with the title “Aydin Dogan’s Farewell Message”. S6zcii newspaper, in
its news titled “Giant media sales has been wide in the world press”, mentioned news about Dogan Media
Group Sale published in international newspapers such as Financial Times — New York Times — Der
Spiegel.

Cumhuriyet Newspaper spared its entire 11th page to this sale process in its issue on March 23, 2018. This
Newspaper reported Aydin Dogan’s statement “I put a point in publishing with my own request,” and gave
information about how foreign press discussed this sale in the news titled “The Sale in Foreign Press”.

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3118



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

Emre Deveci, one of economy authors of the newspaper, commented on the subject, “The sale of Dogan
Media to Demirdren also raised the issue of Competition Board that gives the final decision about mergers
and acquisitions, and the law on protection of competition. Because the institution is under the control of
current political power, a veto decision is not expected, but the sale is said to be against the Competition
Law”. Mine Sogiit, one of the authors of the newspaper, made a critical comment about company sales-
purchases in the media in her article titled “Sold Press”.

Table 4. Newspapers published on Friday, March 23, 2018 and their Headlines

Newspaper Title Dimension (cm)
Hiirriyet Aydin Dogan’s Message 40x7
Sabah Dogan Media Group Has Been Sold to Demiroren 17x20
Posta Message from Aydin Dogan, Honorary President of Dogan Group 43x10
HaberTiirk After Deducting his Debt, Received 890 Million Dollars 42X26
Vatan Giant Purchase in Media 13x25
Star 1.1 Billion Dollar from Demiréren to Dogan’s Newspapers and TVs | 11x18
Yeni Safak 890 million $ to Dogan’s Pocket 24x33
Korkusuz Dogan Media Group was Sold Cheaply? 21x11
S6zci Creates Monopolization 37x31
Cumhuriyet Again ‘Pool’ Method 55x32

It was observed that less news was published in newspapers on the third day (March 24, 2018) after the sale
of Dogan Media Group to Demiréren Group on March 21, 2018. Hiirriyet Newspaper reported Aydin
Dogan’s statement, “40 years of my 59-year business life passed in the media. It makes me sad”. Diinya
Newspaper included Aydin Dogan’s daughter Begiimhan Dogan Faralyali’s statements on this sale.
Faralyali made statements about the fact that Dogan Burda magazine grouo and Blu TV would remain in
the Dogan Media Group and they would focus on jobs outside the traditional media. Begiimhan Faralyali
said about sale of Dogan Media Group, “We are human and emotional. I was 3 years old... Frankly, I think
we have given this sector everything it deserves. | am very peaceful, and we have done everything we can.
We pioneered this sector...”.

Sozcii Newspaper also included Begiimhan Dogan Faralyali’s statements. S6zcii Newspaper mentions
Faralyali’s answer to claims that media organizations were sold to Demirdren group at a low price.
Faralyali made a statement on this issue saying, “Mr Aydin is a very good merchant, he has always
maintained the value of his property”. Korkusuz Newspaper columnist, Can Atakli, claimed in his article
dated March 24, 2018 and titled “Aydin Dogan rose to high tones but every was lost that night” that Aydin
Dogan met with President Recep Tayyip Erdogan in January, 2018 and gave his decision to leave the media
on that day. In his article, Atakli considered the sale of Dogan Media Group politically rather than
economically with his words, “For those saying Hiirriyet was sold, I say they are wrong, that newspaper is
not sold but urged to be sold”.

7. CONCLUSION

Aydin Dogan, who entered the press in 1979 by purchasing Milliyet newspaper, purchased the Hiirriyet and
Vatan, grew his business by establishing television channels such as Kanal D, CNNTiirk and Teve2, but as
of this month, he is completely out of media. Dogan first sold Vatan and Milliyet to Demirdren Group, also
he sold his media groups in which Hiirriyet and Kanal D were included.

The sales contract was made on April 8, 2018. This hand-over in the media was described as the end of a
period in the media by many people. In a statement, it was indicated that Hiirriyet was sold for 155 million
dollars, Dogan News Agency was sold for 5 million dollars, and television channels were sold for 600
million dollars. Thus, Aydin Dogan transferred a large portion of Dogan Media Group to Demiréren Group
in exchange for 916 million dollars in cash.

Aydin Dogan, after the first hearing of the news, made a statement to the T24 news site, saying that he had
suffered much in this sector and had managed the media company as a single generation for 40 years.
Dogan, in his farewell speech to his employees, said “40 years, | have struggled with the waves, | took a lot
of suffering to not sink the ship. | tried to bring the ship safely to the harbor and the ship has reached the
port as a flagship of the Turkish press... | am tired. With our heart, with our own consent, | leave you
without being under any pressure.”

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3119



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

The journalist, Aysenur Arslan, who has also worked in Dogan Group for many years, claimed that Aydin
Dogan was forced to sell due to the threat that he would go to prison in the case against him related to
February 28th process, and suggested that the group was “sold off cheaply”. In this study, the reflections of
Aydin Dogan’s resignation from the media industry and commentary in the Turkish media and reflections
of this historical sale were described.

In this study carried out in relation to sale of Dogan Media Group to Demiréren Media Group, news
published by the national press about this sale were examined. In newspaper reviews for the first three days
after March 21, 2018 when the sale was announced, it was seen that a large number of news were made
especially after the announcement of the sale process. Dogan Media Group and Hiirriyet-Posta-Milliyet-
Vatan newspapers belonging to Demirdren Media Group did not report the sale on the first day of sale.
News about the sale of the media group was concentrated on the second day after its announcement. All
national newspapers published news about this process on March 23, 2018.

The most important detail in the research was that, although the sales process was an economic incident,
S6zclii and Cumhuriyet newspapers addressed the issue with its political dimension rather than the
economic dimension. In addition to S6zcili, Cumhuriyet and Korkusuz newspapers, Birgiin Newspaper also
commented in terms of politics about this transfer of Dogan Media Group. In these political interpretations,
it was claimed that the ruling party urged this sale for the purpose of passivizing the media group. National
newspapers such as Sabah — Aksam — Star — Tirkiye — HaberTirk — Vatan considered the subject
economically and presented the news in this direction. Yeni Safak newspaper made a reference to Aydin
Dogan’s income from this sale and discussed the issue in an emotional way. While mainstream newspapers
evaluated this sales process in an emotional language in accordance with ideologies they supported, they
became examples of reflection of political polarization in Turkey on the media.

REFERENCES

Adakl, G. (2006) Tiirkiye’de Medya Endiistrisi Ankara: Utopya Publications.

An J ve Seung H (2004) Who Sits on the Board of Publicly Trade Newspaper Companies,
6th World Media Economics Conference, Kanada.

Atilgan S (1999) Basin Isletmeciligi, Beta Publications, istanbul.

Bay, N. (2007). Radyo ve Televizyon Publications, Istanbul: Niive Culture Center.

Bek, Mine G. (2004). “Research note: Tabloidization of news media: an analysis of television news in
Turkey”, European Journal of Communication, 19(3): 371-386

Beyazit, Hiiseyin K. (2016). Who Owns The World’s Media: Media Concentration And Ownership Around
The World, Eli M. Noam (Ed.), USA: Oxford University Press, p. 387-418

Biger F. (2008) Tirk Medya Sektorinde Yabanct Yatirimlar ve Televizyon Alaninda Bir Ornek Olay
Calismasi, Yiksek Lisans Tezi, M. U. Social Sciences Ins., Istanbul.

Dalbudak S (2004) Tiirkiye’de Basin isletmeleri.
Geray H. (2003) Iletisim ve Teknoloji, Utopya Publications, Ankara.

Gormiis, A. (2013) “ ‘Devlet ihalelerine girme hakki medyay1 gii¢lendirir’ tezine bugiinden bakmak...”,
T24, September 24, 2013

Humphreys P (1996) Mass Media and Media Policy in Western Europe, Manchester University Press,
Ingiltere.

Kara T. (2008) Ankara Universitesi, Ulusal Basindan Sansiir ’iin Kaldirilisgiin 100. Yili Kongresi
Bildirileri, Istanbul.

Kuyucu, Michael.(2013) “Tiirk Medyasimin Miilkiyet Yapisi”. Prof. Dr. Ersan Ilal’e Armagan Iletisim
Ve... Istanbul: Hiperlink Publications

Leandros, Nikos (2010). “Media Concentration and Systemic Failures in Greece” , International Journal of
Communication 4, 5.886-905

MacBride, Sean, (1993); Bir Cok Ses Tek Bir Diinya: iletisim ve Toplum — Bugiin ve Yarm, Ankara,
Unesco Tiirkiye Milli Komisyonu Yayinlar

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3120



mailto:sssjournal.info@gmail.com

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) 2019 pp: 3106-3121

Murdock G (1982) Large Corporations and the Control of Communication Industries, Routledge, Ingiltere.
Onderoglu (2015). “Batsin Bu Gazeteler” Diyen Tazminatlar”, Bianet, 24 Mart 2015,

Ozdurdu R (2011) Medyada Sahiplik ve Yogunlasma, Olusturdugu Sorunlar ve Seffafligin Saglanmast,
Expertise Thesis, Radio and Television Supervisory Board, Ankara

Ozok¢u E (2011) Gérsel-isitsel Medyada Sahiplik, Expertise Thesis, Radio and Television Supervisory
Board, Ankara.

Ozsever A (2004) Tekelci Medyada Orgiitsiiz Gazeteci, istanbul.
Pagali N (1995) Basinda Oligopolistik Yap1 ve Tekellesme, Istanbul

Sevginer P (2012) Medya ve Siyaset Iliskisi Icerisinde Tiirkiye’de Gazetecilik ve Sansiir, Master’s Thesis,
K. H. U. Social Sciences Ins., Istanbul.

Sénmez, M. (1996) “Tiirk Medya Sektoriinde Yogunlagsma ve Sonuglar1”, Birikim:92, s.76-86.

Sonmez M (2003) Tirk Medyasinda Yeni Sahiplik Yapisi, Cepheler ve Profiller, Dogan Tili¢ (Ed),
Tiirkiye’de Gazetecilik Elestirel Bir Yaklasim, CGD Publications, Ankara.

Sozeri, C. (2007). “Tiirkiye’de Bagimsiz Haber Dergiciliginin Ekonomik Sorunlart: Nokta Dergisi Ornegi”,
Iletisim, Galatasaray University, Faculty of Communication, Peer-Reviewed Academic Journal (7), p.103-
128

Sézeri, C. ve Zeynep G. (2011). Tiirkiye’de Medyanin Ekonomi Politigi: Sektdr Analizi, Istanbul, TESEV
Publications

Tekinalp, S. (2011). Camera Obscura’dan Synopticon’a Karsilastirmali Radyo ve Televizyon, Istanbul:
Beta.

Today’s Zaman (2014). “EU criticizes arbitrary tax penalty against Taraf”, Today’s Zaman. 27 Haziran
2014

Topuz H (2003) 2.Mahmut’tan Holdinglere Tiirk Basin Tarihi, Remzi Bookstore, istanbul.
Ulug G (2003). Kiiresellesen Medya: iktidar ve Miicadele Alani, Anahtar Kitaplar Publications, Istanbul.

Social Sciences Studies Journal (SSSJournal) sssjournal.info@gmail.com

3121



mailto:sssjournal.info@gmail.com

