HEYKEL VE SANATIN ÖTESİNDE “SÜRDÜRÜLEBİLİR” JASON DECAİRES TAYLOR HEYKELLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Author:

Year-Number: 2021-87
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu :
Number of pages: 3810-3816
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Görsel sanat alanları içerisinden dikkat çeken alanlardan biri olan heykelin kökeni geçmişten bu güne dayanmaktadır. Kelime olarak heykel sanatsal bakış açısıyla ortaya çıkarılan üç boyutlu çalışmalara, nesnelere verilen isimdir. Bir hacim sanatı olarak vurgulanan heykel kavramı insanlar da bir hacim ağırlık tınısı oluşturmaktadır. Genel çerçevede kil, alçı, ahşap, mermer, metal, bakır gibi malzemeler kullanılarak yontu döküm gibi teknikler ile biçimlendirilen heykel, gelişen teknoloji ve dönem ile birlikte farklı teknik-malzeme yaklaşımlarıyla kendisini güncellemeye devam etmektedir. Bu bağlamda alan içinde gelişen malzeme ile tekniğin yanı sıra sunum alanlarında gelişen sonsuz sergileme mekânları da anlatılmak ve aktarılmak istenilen olguyu güçlendirecek önemli bir detaydır. Bu hemen hemen bütün heykeltıraşların önem verdiği bir durumdur. Ancak heykel yerleştirmelerinde alışılagelmiş yerleştirmelere göre mekân kavramı farklı yönlere evrilmektedir. Bu duruma örnek verilecek isimlerden biri Jason deCaires Taylor’dır. Jason deCaires Taylor, arazi sanatı kavramını deniz ortamına yönlendiren 20.yüzyıl sanatçılarından ilki olarak çevre, ekoloji gibi kavramları üzerine araştırmalar yaparak çalışmalarını bu yönde şekillendirerek sergilemektedir. Ayrıca, yaptığı sergilemelerle birlikte doğayı koruma, küresel ısınma, okyanuslarda oluşan asitlenme, aşırı avlanma, turizmin olumsuz etkileri, kirlilik, doğal ortam kaybı, iklim değişikliği gibi konuları öne çıkarmaktadır. Bu durumun sonucunda çevre bilincinin artmasını teşvik ederek doğa için yapılacak olan her bir adımın önemini vurgulayan Taylor, kendisinin de bu bağlamda adım attığını söyleyerek sanat-sanatçı ve sorumluk kavramların altını çizmektedir. Çalışmaları, doğal ortamın dengesini bozmayacak malzemelerden yapılmakta hatta doğaya katkılar sağlamaktadır. Sanatçının yaptığı çalışmalarının başlangıcında anlatmak istedikleri ile zamanın ve doğanın katkısıyla değişen çalışmalarında oluşan süreç aktarılacaktır. Çalışmalarında oluşan bu süreç sürdürülebilir bir sisteme de yol açmaktadır. Ayrıca, Jason deCaires Taylor’ın sürdürülebilir kavramı ile uyumlu, kavrama katkı sağladığı çalışmaları üzerinden sanat, sanatçı ve sorumluluk kavramları da irdelenerek yapılacak olan diğer çalışmalar için önerilerde bulunulacaktır.

Keywords

Abstract

One of the first of the 20th century artists who directs the concept of land art to the marine environment, Jason deCaires Taylor, conducts research on concepts such as environment and ecology, and shapes and exhibits his works in this direction. In addition, with his exhibitions, he highlights issues such as nature protection, global warming, acidification in the oceans, overfishing, negative effects of tourism, pollution, loss of natural environment, and climate change. As a result, Taylor emphasizes the importance of all necessary precautions to protect nature by encouraging the increase of environmental awareness and underlines the concepts of art-artist and responsibility by saying that he also behaves in accordance with it. His works are made of materials that do not disturb the balance of the natural environment and even contribute to nature. At the beginning of the artist's works, what he wanted to tell and the process that took place in his works that changed with the contribution of time and nature will be conveyed. This process that occurs in his work also leads to a sustainable system. In addition, the concepts of art, artist and responsibility will be examined through Jason deCaires Taylor's works that are compatible with and contribute to the concept of sustainability, and suggestions will be made for other works to be done.

Keywords