Sabancı Müzesinde Açılan “Rus Avangardı. Sanat ve Tasarımla Geleceği Düşlemek” Sergisi ve Düşündürdükleri

Author:

Year-Number: 2019-46
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu :
Number of pages: 5485-5505
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Avangard sanat kavramı, aynı zaman diliminde birçok ülkede ortaya çıkmış, ama Rusya’da Ekim devrimine paralel varlık göstermiştir. Ekim devrimiyle Rusya’da yönetime el koyan Bolşevikler, kendilerini destekleyen Rus avangard sanatçılara, sanat kurumlarında önemli görevler vermişlerdir. Bu ayrıcalık Rus avangard sanatının, diğer ülkelerdeki avangard akımlardan çok daha etkin ve geniş bir faaliyet alanı bulabilmesine olanak vermiştir. Rus avangard sanatı, burjuvanın sanatı egemenlik altına almasına ve aristokrasinin sanatsal beğenilerine karşı, eski sanat anlayışını tümden yıkmak isteyen güçlü bir tepki olarak dile getirilebilir. 2. Dünya savaş sonrasında Costakis kolleksiyonu ile Dünyaya açılma fırsatı bulan Rus Avangard sanatına ait eserler 16 Ekim 1981’de New York Guggenheim müzesinde “Art of the Avant- garde in Russia” ismiyle sergilenmiştir. Bu sergi sanat dünyasında deprem etkisi yaratmıştır. Batı sanat dünyası, kendi döneminin çok ilerisinde üretmiş olan Rus avangard sanatını ve sanatçılarını tanıdıktan sonra, 20. Yüzyıl sanatının yeniden yazılması görüşünde birleşmişlerdir. Bu çalışmanın amacı Sabancı müzesinde açılan “Rus Avangardı. Sanat ve Tasarımla Geleceği Düşlemek” isimli sergi temelinde Rus avangar sanatının ortaya çıkışını, içeriğini, sanat tarihindeki yerini ve toplum geleceğine yönelik yenilikçi katkılarını incelemektir. Çalışma Rus avangard sanatının ortaya çıkışından etkisini yitirdiği zamana kadar geçen süreci, sanatçılara ait faaliyetler ve eserler bağlamında incelemeyi amaçlayan nitel yöntemde bir araştırmadır. Rus avangard sanatını oluşturan Kübo- Fütürizm, Suprematizm, Konstüktivizm, Analitik Sanat, Kozmizm ve Elektro- Organizm, akımları eser inceleme ve literatür tarama modelleriyle araştırılmıştır.

Keywords

Abstract

Russia in paralell with the October revolutaion. The Bolshevists, seizing control in Russia with the Revolation, have imposed important duties to Russian Avantgarde artists in art instuties. With this privilege, Russian Avantgarde Art has found a larger and more effective activity field than avantgarde movements in other countries. Russian Avantgarde Art opposed firstly the Art by bourgeois and hegemonizing artistic likings of aristocracy. It has occured from the ashes of old art as a powerful reaction that wants to collopse completely the discernment of old art. After the Second World war, the Works belonging to Russian Avantgarde Art have found opportunity to globolise with Costakis Collection and they have been exhibited with the name of “Art of the Avant-garde in Russia” in New York Guggenheim Museum on the 16 th of October, 1981. This exhibition has made earthquake effect in the art world. The West, art world had known about the Russian Avantgarde Art and artists, whom producted ahead of their own time, made agreement about rewriting of 20 th century art. The aim of this study is to analyse the occurence of Russian Avantgarde Art, ıts content, ıts place in Art History and ıts modernist attributions oriented to future of this movement in terms of art with the exhibition society with the exhibition “Russian Avantgarde, Dreaming Future, with Art and Design” in Sabancı Museum. This is a research aiming to analyse the process from the occurence of Russian Avantgarde Art to the point that lost ıts effect on artists and their Works and activities. Aqualitative method is used in this research. The movements like Cubo- Futurism, Suprematism, Construktivism, Analyttical Art, Cosmism and Electro-Organism have been researched with the models of work analysing and literatüre search.

Keywords