Jerzy Andrzejewski’nin Kül Ve Elmas Adlı Romanına Andrzej Wajda’nın Perspektifinden Bakış

Author:

Year-Number: 2019-30
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu :
Number of pages: 842-849
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

1909 yılında Varşova’da doğan Jerzy Andrzejewski Varşova Üniversitesi’nde filoloji öğrenimi görür. Edebiyat dünyasına 1932 yılında ABC dergisine gönderdiği Birinin Hayatına Karşı adlı öyküsüyle adım atar. 1948 yılında yayımlanan en önemli romanı Kül ve Elmas, İkinci Dünya Savaşı’nın hemen sonrasında Yurt Ordusu ve İşçi Partisi mensuplarının Polonya’daki iktidar mücadelesini anlatır. 2000 yılında Yaşam Boyu Başarı Oscar’ıyla onurlandırılan dünyaca ünlü Polonyalı yönetmen Andrzej Wajda ise profesyonel yönetmenlik yaşamına savaş üçlemesiyle adım atmıştır. Üçlemenin ilk filmi 1942 yılında Nazi işgaline karşı propaganda yürüten bir grup sosyalist gencin öyküsünün anlatıldığı 1954 yapımı Nesil’dir. 1956 yapımı ikinci film Kanal’da 1944 yılında Varşova’nın yeraltı kanallarını kullanarak Nazilere karşı direnen Yurt Ordusu askerlerinin trajedisi işlenmiştir. Üçlemenin son bölümü olan 1958 yapımı Kül ve Elmas’ta ise savaş sırasında ortak mücadeleleri Naziler olan bu iki farklı görüşe sahip Polonyalıların savaş sona erdikten sonra yüzleştiğini görüyoruz. Bu çalışmada roman ile film arasındaki benzerlikler ve farklılıklar incelenirken, filminde kullandığı sembollerle Wajda’nın esere nasıl bir yorum getirdiği tartışılacaktır.

Keywords

Abstract

Born in 1909 in Warsaw, Jerzy Andrzejewski studied Philology at the University of Warsaw. He took his first step into literary world with a short story, titled Against the Life of Someone, which he sent to ABC magazine in 1932. Ashes and Diamonds, the most important novel of writer published in 1948, describes the power struggle of the Nation Army members and the Workers Party in Poland right after the Second World War. The world-renowned Polish director Andrzej Wajda who was honored with the Oscar for Lifetime Achievement in 2000, made his professional directing debut with the war trilogy. The first film of the trilogy was A Generation (1954), which tells the story of a group of socialist youths who made propaganda against the Nazi occupation in 1942. The second film Canal made in 1956, shows the tragedy of the Nation Army soldiers resisting the Nazis by the underground channels of Warsaw in 1944. In Ashes and Diamonds, which was the last chapter of the trilogy made in 1958, we see the confrontation of the Poles whose common struggles were Nazis but in two different ways, after the war ended. This study aims to examine the similarities and differences between the novel and the film and discuss how Wajda brings comment to the original work with the symbols he used in the film.

Keywords