Bu makalede kültürel ürünlerin bir yansıması olan sinemada, kadın ve erkek rollerinin yapılandırılması evresinde kullanılan söylemler ve basmakalıp düşünceler temel alınarak kadın kimliğinin ataerkil toplum içerisinde nasıl yeniden şekillendirildiğini incelenecektir. İnsanlık tarihi ataerkil söylemin inşa edilmesine tanıklık etmiştir. Mülkiyetten dine varana kadar ataerkil yapılanmanın kendini yeniden üreterek topluma onaylatmasına dayanan bir anlayış söz konusudur. İktidarın erkek üzerinden yürüttüğü hegemonyanın sinemada yeniden üretilmesini, incelenmesini konu olarak ele alan bu çalışmanın amacı, ataerkil söylem içerisinde üretilen kadın temsillerinin Ümit Ünal sinemasına nasıl yansıtıldığını araştırmaktır. İnceleme için Ümit Ünal’ın 9(2002) ,Nar(2011) ve Sofra Sırları (2018) filmleri seçilmiştir. Adı geçen Ümit Ünal filmlerinde yer alan kadın karakterlerin ataerkil söylem üzerinden nasıl kurgulandıklarına filmde yer alan bazı sahneler ve diyaloglar yoluyla analiz etmek amaçlanmıştır. Bu çalışma kapsamında ilk olarak ataerkil söylem, anaerkillik, toplumsal cinsiyet kavramları açıklanmış ve filmlerden kısaca bahsedilmiştir.Ardından Ümit Ünal’ın belirlenen filmlerinde (9, Nar, Sofra Sırları) yer alan kadınların ataerkil söylem üzerinden nasıl kurgulandıklarına bakılmıştır.
This article examines how the female identity is reshaped in the patriarchal society based on the discourses and stereotypes used in the structuring of male and female roles in cinema, which is a reflection of cultural products. The history of humanity has witnessed the construction of patriarchal discourse. From ownership to religion, there is an understanding that the patriarchal structure reaffirms itself to society by reproducting itself. The aim of this study, which examines the reproduction and examination of the hegemony carried out by man through power as a subject, is to investigate how female representations produced in the patriarchal discourse are reflected in Ümit Ünal cinema. Ümit Ünal’s 9(2002),Nar(2011) and Sofra Sırları(2018 )films were selected for the review. It is aimed to analyze how the female characters in the afore-mentioned Ümit Ünal films are constructed through patriarchal discourse through some scenes and dialogues in the film. In this study, firstly patriarchal discourse, matriarchy and gender concepts have been explained and the films have been briefly mentioned.