TÜKETİM KÜLTÜRÜ ve TÜKETİCİ DAVRANIŞI ÇERÇEVESİNDE POPÜLER KÜLTÜR ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Author :  

Year-Number: 2019-29
Language : null
Konu :
Number of pages: 331-341
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanayi Devrimi’ nden bu yana başta Avrupa olmak üzere tüm dünyada bir modernleşme sürecine girilmiştir. Seri üretime geçilen modernleşme süreciyle birlikte artışa geçen üretimin yanı sıra tüketimin de hızla artmaktadır. Sosyal yaşam, kent kültüründen doğan popüler kültürü ortaya çıkarmıştır. Modernleşme ve teknolojik gelişmelerle hızla yükselişe geçen “tüketim” ve sosyal yaşamın öne çıkarttığı “popüler kültür” kavramlarının birbirinden kopuk olamayacağı anlaşılmıştır. Bu çalışma da öncelikli olarak popüler kültür ve tüketim kavramları üzerine yapılan tanımlama çabalarını gözler önüne sermek ve bu iki kavram arasındaki ilişkiyi incelemek amacındadır. Bu sebeple popüler kültür kavramının tanımlamalarına yönelik literatür taraması yapılmıştır. Tanımlamalar salt popüler kültür üzerinde yoğunlaşmamış aynı zamanda kültür, yüksek kültür ve alt kültür kavramları çerçevesinde yapılmıştır. Daha sonra tüketim olgusu çerçevesinde yapılmış olan tanımlar ve tüketici davranışlarının özellikleri incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda “popüler kültür” ve “tüketim anlayışı” ilişkilendirilmekte ve popüler kültürün tüketici davranışına etkileri yaşam tarzlarında hissedilen sonuçları ile sunulmaktadır. Popüler kültür, tüketim kültürü ve tüketici davranışlarının ayrı konular halinde incelense de mutlaka uçlarının birbirlerine dokunduğu sonucuna varılmıştır. Bu anlamda; kültür endüstrisinin getirdiği bir olgu olarak; ihtiyaç ürünlerinin arzuya dayanan sembolik tüketim ürünlerine doğru kayışı popüler kültürün bir sunumu olarak da görülebilmektedir. Daha çok tüketmeye yönelik bir dürtü görülmektedir. Bunun içinse tüketimi sağlayacak çok çeşitli yeni satış yerleri ve tüketim alanları oluşturulmaktadır. Tüketim ve tüketici davranışı çerçevesinde popüler kültüre bütünleşik bir bakış açısı sunulan bu çalışmanın alana katkı sağlaması umulmaktadır.

Keywords

Abstract

Since Industry Revolution it has been drawn into the process of modernisation all around the world particularly in Europe. With this process of modernisation, in which it was overstepped into mass production, consumption has been increasing rapidly beside the production which started to increase, as well. Social life has given rise to popular culture stemming from city culture. It has been understood that the concepts of “consumption”, which has been on the rise by modernistion and technological developments, and “popular culture” cannot be disconnected. Therefore, this study aims to bring definiton attempts on the concepts of popular culture and consumption into light and analse the relationship between these two concepts. To achieve this aim, a literatüre review on the definitions of popular culture concept. These definitions does not only focus on popular culture but they have also been made within the frame of the concepts of culture, high culture and subculture. Then, the definitions, which were made within the framework of consumption phenomenon, and the qualities of consumer behaviours have been analysed. maktadıreffects of popular culture on consumer behaviours have been presented with the consquences perceived in lifestyles. It has been concluded that popular culture, consumption culture and cunsumer behaviour are all connected to each other although they are examined as differeant subjects. As a phenomenon brought by culture industry necessaries’ turning into consumption products based on desire might be seen as the presentation of popular culture. A life style focusing on consuming more and more has been adopted. Various new points of sales and centers have been formed to provide more consumption. It is expected that this study in which an integrated overview is presented through consumption culture and consumer behaviour contribute to the field.

Keywords


  • Adorno, T. W. (2001). The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture, London ve New York,

  • Adorno, T. W. (2001). The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture, London ve New York, Routledge Publishing.

  • Baudrillard, J. (2012). Tüketim Toplumu, Çev: Hazal Delice Çaylı ve Ferda Keskin, İstabul, AyrıntıYayınları.Bennett, T. (1982). Popular Culture: Themes and Issues, Berkshire, Open University Press. Bocock, R. (20099. Tüketim, 2. Baskı, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları.

  • Burke, P. (2009). Popular Culture in Early Modern Europe, Surrey, Ashgate Publishing.

  • Dağtaş, B.&Dağtaş, E.(2009). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları, Ankara, Ütopya Yayınevi. Duman, Z. M. (2014). Tüketim Toplumu: Eleştirel Bir Bakış, Ankara, Kadim Yayınları.

  • Erdoğan, İ.&Alemdar, K. (2005). Popüler Kültür ve İletişim, Ankara, Erk Yayınları.

  • Fiske, J. (2011). “Understanding Popular Culture”, (Ed. Henry Jenkins) Why Fiske Still Matters, 2nd Edition, New York, Routledge, xi-xxxix.

  • Fromm, E. (1991). Sahip Olmak ya da Olmamak, Çev: Aydın Arıtan, İstanbul, Arıtan Yayınevi.

  • Güllüoğlu, Ö. (2012). “Bir Kitle İletişim Aracı Olarak Televizyonun Popüler Kültür ÜrünleriniBenimsetme ve Yayma İşlevi Üzerine Bir Değerlendirme”, Yeditepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Global Media Journal, Bahar 2012, 2 (4): 64-86.

  • Gudykunst, W. B. (2004). Bridging Differences-Effective Intergroup Communication, California, SAGE Publications.

  • Güngör, N. (1999). Popüler Kültür ve İktidar, Ankara, Vadi Yayınları. Güvenç, B.(2002). İnsan ve Kültür, İstanbul, Remzi Kitapevi.

  • Haviland, W.A. (2002). Cultural Anthropology, Belmont, Wadsworth Thomson Learning Publishing.

  • Hofstede, G. H. (2001). Cultures Consequences-Comparing Values, Behaviors, Institiutions and Organizations Across Nations, California, SAGE Publications.

  • Huyssen, A. (1986). After The Great Divide: Modernism, Mass Culture, Postmodernism, Bloomington ve Indianapolis, Indiana University Press.

  • Jandt, F. E. (1998). Intercultural Communication-An Introduction, California, SAGE.

  • Jenkins, H. (2011).Textual Proachers: Television Fans and Participatory Culture, New York and London, Routledge.

  • Kongar, E. (2005). Kültür Üzerine, Istanbul, Remzi Kitapevi.

  • Latimer, J. (2001). All Consuming Passions: Materials and Sunjectivity in the Age of Enhancement, Oxford, Blackwell Publishing.

  • Lull, J. (2000). Media, Communication, Culture: A Global Approach, Oxford: Blackwell Publishing.Macdonald, D.t (1953). “A Theory of Mass Culture”, SAGE Journals, Haziran 1953, 1 (3): 1-17.

  • Mukerji, C.&Schudson, M.(1991). Rethinking Popular Culture: Contemporary Perspectives in Cultural Studies, London, University of California Press.

  • Odabaşı, Y.&Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, İstanbul, Mediacat Kitapları.

  • Smith, A. (2006). Milletlerin Zenginliği, Çev: Haldun Derin, İstanbul, İş Bankası Yayınları.

  • Storey, J. (1993). An Introductory Guide to Cultural Theory and Popular Culture, Athens, University of Georgia Press.

  • Storey, J. (2000). Popüler Kültür Çalışmaları: Kuramlar ve Metotlar, Çev: Koray Karaşahin, İstanbul, Babil Street, J.(1997). Politics and Popular Culture, Philadelphia, Temple University Press.

  • TürkDilKurumu,http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=T%C3%9CKET%C4%B0M. Erişim Tarihi: 28.09.2017.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics