DRAMANIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICILIKLARINA ETKİSİ

Author :  

Year-Number: 2018-20
Language : null
Konu :
Number of pages: 2927-2934
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Yaratıcılık bir kerelik bir durum değil, özendirme ve yönlendirmeyle yaşam tarzı durumuna gelebilen kesintisiz bir süreçtir. Bireylere iyi fırsatlar, uygun eğitim ortamları ve iyi planlanmış bir eğitim programı sunulduğunda bireyler yaparak-yaşayarak, deneyerek-yanılarak yaratıcılıklarını geliştirebilirler. Bu fırsat drama eğitimi ile bireylere sunulabilir ve yaratıcılıkları geliştirilebilir. Bu nedenle drama ve yaratıcılık yakından ilişkilidir. Literatürde yaratıcılığın; esneklik, akıcılık, orijinallik ve zenginleştirme alt boyutları bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, drama eğitim programının öğretmen adaylarının yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesidir. Araştırmada zayıf deneysel desenlerden, tek grup ön test-son test desen kullanılmıştır. Örneklem olarak; 31 kadın, 15 erkek olmak üzere toplam 46 sınıf öğretmeni adayı ile çalışılmıştır. 12 haftalık drama eğitimine başlamadan önce ve program bittikten öğretmen adaylarına Torrance’nin Sözcüklerle Yaratıcı Düşünme Testi Sözel Kitapçık A ve Torrance’nin Resimlerle Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel Kitapçık A uygulanmıştır. Drama eğitim programı sonucunda; deney grubunda yer alan öğretmen adaylarının sözel ve şekilsel yaratıcılık ortalamalarında son test lehine pozitif yönde artış olduğu bulunmuştur.

Keywords

Abstract

Creativity is a process that is not for a one time situation, but a long-life situation including encouragement and guidance. When individuals are provided with good opportunities, suitable education environment and a good planned curriculum, individuals can develop their creativity by performing and doing and trying and practice. These opportunities can be given to individuals and their creativity can be developed by performing drama. For this reason drama and creativity are closely related. Creativity has flexibility, fluency, originality and enrichment sub-dimensions in the literature. The purpose of this study is to investigate the effect of drama education on pre service elementary teachers’ creativity. In the study, one group pre-test post-test design has been used among a weak experimental design. Forty six pre service elementary teachers including 31 female and 15 male participated the study. Torrance Verbal Creativity Thinking Test Form A and Torrance Figural Creativity Thinking Test Form A were used as a pre-test and over 12 weeks these tests were used as a post-test to the participants. At the end of the drama education program, experimental group of pre service elementary teachers’ verbal and figural creativity thinking mean scores increased in the favor of post test scores.

Keywords


  • Adıgüzel, Ö. (2006). “Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1): 17-

  • Adıgüzel, Ö. (2006). “Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1): 17- 29.

  • Albalavi, B. R. (2014). “Effectiveness of Teaching English Subject Using Drama on the Development of Students’ Creative Thinking”, Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 4(6), 54-63.

  • Almeidaa, L. S.; Prieto L. P., Ferrando, M., Oliveiraa, E. & Ferrandiz, C. (2008). “Torrance Test of Creative Thinking: The Question of Its Construct Validity”, Thinking Skills and Creativity, 2 (2008): 53- 58.

  • Annarella, L. (1992). Creative Drama in Classroom. (Eric Document Reproduction Service ED:391206).

  • Aslan, E. & Puccio, G. (2006). “Developing and Testing a Turkish Version of Torrance’s Tests of Creative Thinking: A Study Of Adults”, Journal of Creative Behavior, 40(3): 163-178.

  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri 22. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.

  • Duatepe Paksu, A. & Ubuz, B. (2006). “Yaratıcı Drama Temelli Matematik Dersleri Hakkında Öğretmen Görüşleri”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1: 193-205.

  • Edwards, L. C. (2006). The Creative Arts A Process Approach for Teachers and Children, Pearson Merrill Prentice Hall, New Jersey.

  • Gerrig, R. J. & Zimbardo, P. G. (2005). Psychology and Life, Pearson, USA.Gürol, A. (2002). “Okul Öncesi Eğitim Öğretmenleri İle Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının EğitimdeDramaya İlişkin Kendilerini Yeterli Bulma Düzeylerinin Belirlenmesi”, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.

  • Holden, S. (1981). Drama in Language Teaching, Longman, New York.

  • Johnson, L. & O’Neill, C. (1984). Dorothy Heathcote: Collected Writings on Education and Drama, Hutchinson, London.

  • Kaufmann, G. (1993). “The content and logical structure of creativity concepts: an ınquiry into theconceptual fundations of creativity research” (Ed. Scott g. Isaken, Mary C. Murdock, Roger L. Firestien,Donald J. Treffinger), Understanding and Recognizing Creativity: The Emerge of a Discipline, ss.141-157, Ablex Publishing Corporation, New Jersey.

  • McCaslin, N. (2005). “Seeking the Aesthetic in Creative Drama and Theatre for Young Audiences”, The Journal of Aesthetic Education, 39(4): 12-19.

  • McNaughton, M. J. (2004). “Educational Drama in the Teaching of Education for Sustainability”, Environmental Education Research, 10(2), 139-155.

  • Moller, S. J. (2015). “Imagination, Playfulness, and Creativity in Children’s Play with Different Toys”, American Journal of Play, 7(3): 322-346.

  • Nic Craith, D.(2009). Creativity and the Arts in the Primary School Dicussion Codocument and Proceeding of the Consultative Conference on Education, İnto, Dublin.

  • Ntelioğlu, B. Y. (2006). “Crossing borders: drama in the second language clasroom”, ME Thesis. New York University Graduate Program in Education, USA.

  • Ormancı, Ü. & Ören, F. Ş. (2010). “Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik Sınıf ÖğretmeniAdaylarının Görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi Örneği”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1): 165-191.

  • Öztürk, A. (2001). “Eğitim-Öğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Yaratıcı Drama”, Kurgu Dergisi, (18): 251-259.

  • Özdemir, P. & Akkuş, O. (2005). “Use of Creative Drama in Science and Mathematics by Preservice Elementary Teachers”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2005), 157-166.

  • Özdemir, S. M. & Çakmak, A. (2008). “The Effect of Drama Education on Prospective Teachers’creativity”, International Journal of Instruction, 1(1): 13-30.

  • Rosnick, K. K. (2009). “Cultivating Creativity in the Classroom”. (Ed. Lynn Della Pietra) Perspectives on Creativity, ss. 26-36, Cambridge Scholars Publishing, UK.

  • San, İ. (2006). Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Geliştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama”(Ed. H. Ömer Adıgüzel), Yaratıcı Drama, ss.342-363, Natürel Yayını, Ankara.

  • San, İ. (1998). “Yaratıcı Drama Çalışmalarının Dünü ve Bugünü”. 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi. Ankara.

  • Sönmez, A. & Alacapınar, F. G. (2016). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık,Toivane, T., Halkilahti, L. & Ruismaki, H. (2013). Creative Pedagogy, Supporting Childern’s Creativity through Drama”, The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 3(7), 1168-1179.

  • Toivanen, T.; Komulainen, K. & Ruismaki, H. (2011). “Drama Education and Improvisation as a Resource of Teacher Student’s Creativity”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 12(2011): 60-69.

  • Torrance, E. P. (1962). Guiding Creative Talent, Prentice- Hall, New Jersey.

  • Yücel Toy, B. (2012). “Perception of Teacher Candidates Regarding the Instruction of Pedagogical Coursesby Using Drama Method: The Development and Learning Course Example”, International Journal of New Rends in Arts, Sports & Science Education, 1(1): 125-136.

  • Yök (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri, Yüksek Öğretim Kurulu Yayınları, Ankara.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics